NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-06-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-06-09
Skrivet av: Carl Szabad skrivet 1999-06-04, 10:43
Urban: Vad gäller en lättbegriplig förkortning för landskap (eller län) så anser jag att den kan motiveras eftersom det finns en lång rad församlingsnamn som förekommer på flera platser i riket och som då behöver en överordnad enhet som identifiering. Mentalt fokus måste väl ändå hamna på församlingsnamnet, inte de kanske 100 Västergötland som kan bli fallet av en utskrivning av alla landskapsnamn.
 
Jag anser inte att de exempel du gav i ditt inlägg 31 maj är bra, hur vedertagna de än är. Dels har de olika antal bokstäver, dels var min association spontant Värmland när jag såg Vml, inte Västmanland. Och en bra förkortning ska inte kunna medföra någon felassociation över huvud taget. De av-volkaliserade förkortningarna som var så populära i äldre litteratur tycker jag gör sig bäst i Grönköpings Veckoblad i dag.
 
Gabriel: Genom att koppla en församling till ett begrepp som i princip bildades 1952 (storkommunen) och en länsbeteckning som i många fall var helt annan, om län ens fanns vid den tidpunkten, skapar du en geografisk struktur vid händelsen i fråga som blir totalt förvriden. Vad gör du med församlingar som upphört? Använder du det församlingsnamn som platsen i fråga har i dag? Och detsamma med byar (som i dag ibland kan innebära vägar i samhällen)?