NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-06-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-06-09
Skrivet av: Gabriel Wallgren skrivet 1999-06-04, 18:29
Hmmmm...
 
Efter att ha läst (skumläst) igenom allt som skrivits i denna diskussion förstår jag lite bättre varför folk argumenterar som de gör (borde som vanligt läst allt innan jag kastade mig in i debatten).
 
För mig står en sak klar. Min klara uppfattning är att man skall ange var en plats VAR belägen genom att använda en beskrivning för var denna plats NU är belägen. Jag har därvid kommit fram till att /BY/,/SOCKEN/,/KOMMUN/ åtminstone bör finnas med. Kanske räcker det där...
Att använda en beskrivning av var en ort var/är belägen genom att använda den beskrivning som gällde vid en historisk händelse tycker åtminstone jag bäddar för missförstånd (vilket jag tycker mig skymta flera gånger i den här diskussionen!!!).  
Vid angivande av utländska orter där man kanske inte kan ställa allmänbildningskravet (att Halland, Skåne, Blekinge och Gotland en gång i tiden tillhört Danmark borde ju alla känna till) så högt bör man kanske lägga till ett förklarande ord nuvarande ex: född 1930 i Viborg, Karelen, nuvarande Ryssland.  
 
När det gäller huvuddiskussion län-landskap har jag möjligtvis tagit ett steg åt (rätt?) riktning nämligen åt landskapshållet.
 
Till Mikael: Varbergs len är INTE någon äldre STAVNING utan DANSKA    ;-)