NULL Skriv ut sidan - Kristendom/tro """"Irvingian""""?

Anbytarforum

Titel: Kristendom/tro """"Irvingian""""?
Skrivet av: Elisabet Arvidsson skrivet 2009-02-20, 09:03
Hej!
ville bara förtydliga lite---att tala i tungor innebär att tala ett språk som du själv inte förstår men din egen ande (människan består ju av kropp, själ och ande) vill tala med Gud. I många frikyrkor ingår tungotal som en självklarhet. ofta liggande på golvet -- att kroppsligen visa underkastelse för en mäktig helighet kan göras på olika sätt och behöver inte betyda att det är en sekt. Traditioner och kulturer är olika i varje församling. Att tro på helbrägdagörelse/under är också en naturlighet för alla frikyrkor. Dock talar vi kanske inte lika öppet om dessa saker eftersom det missförstås så lätt. För de som tillhör en frikyrka är dessa saker lika självklara som att borsta tänderna varje kväll, om det är tillåtet att använda en så banal jämförelse.
 
Idag är det ju så populärt att tala om meditation, yoga, mantra osv....detta behöver inte en andlig kristen oavsett församlingstillhörighet eftersom en annan varitaion redan finns i tungotal & bön.
 
Sekt innebär mer att det finns en ledare som bestämmer vad andra ska göra, tycka, tänka och du själv får inte vara kritisk mot det som bestäms eller mot den egna tron, du måste försvara allt som utförs & sägs i detsamma, samt att det är svårt att frivillgt bryta sig loss.  
 
I frikyrkorna får du använda ditt eget kritisk tänkade och uppmanas att alltid pröva det som sägs från talarstolen-- vilket innebär att du ska använda ditt eget sunda förnuft och söka kunskap/forska och se vad som är rätt och fel i det som sas. Hur du gör detta får du bestämma själv. Det bästa är om du letar i grundtexterna själv.
 
Så jag är inte säker på att Irvingianerna är en sekt efter att ha läst informationen på den websida som föreslogs. Däremot en katolsk-apostolisk kyrka med mycket andlighet ifrån varje medlem i församlingen som uttrycktes ofta och naturligt. Vilket är mer ovanligt idag i den sekulariserade världen. Man får inte bete sig hur som helst för då är man onaturlig eller tillhör snabbt en sekt.  Visst, jag håller med om att det som jag själv inte känner igen --blir lätt att man ifrågasätter om det är rätt eller fel och framförallt känns det konstigt.