NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 april, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 april, 2006
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2000-01-24, 11:54
Sorry, Anna. Det var ju uppenbart redan från början att det var lite skillnad mellan hur man tilltalade de gamla eller vad man borde kalla dem när man pratar om dem. Och det är väl rätt osannolikt att en släktforskare skulle ställa en forskarfråga om sin gammelgammelgammelgammelgammelgammelfarmor - i de sammanhangen brukar vi trots allt använda de mer deskriptiva benämningarna.
 
Däremot tycker jag att just gammelmormor är ett dumt ord att uppfinna, just för att det inte säger något om vad människan är. Det har ju dessutom blivit högst uppenbart i den här diskussionen att det mycket sällan är frågan om att gamm-folket tilltalas som gammelmormor, utan snarare med tilltalsnamnet, eller kanske farmor Alice eller något sådant.
 
Och att snacka om att man ska ta med de egna barnen till sin gammelmormor på söndag känns då så fel, när man nu kan säga mormorsmor eller om det nu är farmorsmor. Gammelmormor är ju närmast ett nonsensord som inte säger någonting konstruktivt om vad det är för människa man talar om, men i de flesta familjer blir det ändå spontant det ord som oftast används.
 
Det är då man verkligen kan undra om det i själva verket faktiskt är emot den mänskliga naturen att använda alltför deskriptiva släktskapstermer, hellre än svävande, allmängiltiga ord som kan betyda lite vad som helst från familj till familj. Svenska språket är ovanligt redan i det att vi gör skillnad på far- och morföräldrar, men ändå väljer de flesta svenskar i regel spontant bort möjligheten att konstruktivt särskilja anorna i nästa generation - i dagligt tal i alla fall. Det är konstigt, nog tusan är det det!
 
De flesta tycker att ett ord som gammelmormor är det naturliga att använda, och tänker sig inte ens tanken att någon annan ska undra vad hon egentligen är. Och det är klart - normalt sett menar man ju trots allt mormorsmor. Men det finns ju en klar lucka i systemet. Du kan sätta ledet gammel- framför orden farfar, farmor, morfar och mormor - och det räcker bara till fyra benämningar för en generation där du har åtta. Alltså ett bristfälligt system!
 
Men okej, jag är uppriktigt ledsen att vi har talat över varandra, och delvis om olika saker. Jag kommenterade detta att vi egentligen talade om olika saker redan i mitt andra inlägg i den här diskussionen, och ändå drog jag igång igen, på alla cylindrar...