NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 april, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 april, 2006
Skrivet av: Lena Thelin skrivet 2000-01-26, 20:20
Hej!
 
Detta var en kul läsning men ändå förvirrande. Fick själv lite problem vad mina barn skulle kalla min mormor för när dom var små. Min mormor löste det på sitt eget sätt. Hon ville att dom skulle kalla henne för gamlan. Hon menade som så jag är ju gammal så det är inte mer än rätt att dom kallar mig för gamlan.
Det här med att nämna någon för moster Ebba, som var min pappas moster, kan bli problematiskt. Detta uppstod igår när jag var på en bouppteckning för moster Ebba. Jag och min bror talade hela tiden om moster Ebba. Till slut kände sig advokaten tvungen att fråga? Hur kan ni säga moster Ebba, det är ju inte er moster. Jag sa som det var. Det är pappas moster och vi har alltid kallat henne för moster Ebba. Först såg han lite frågande ut men sedan förstod han innebörden av det.
Man kan ju fråga sig vad eller hur man ska benämna en sådan släkting.
Mina svärföräldrar fick heta farmor och farfar hela tiden. Både inför barnen, maken och dom själva.
Maken får heta pappa inför barnen och inför andra blir det i regel gubben.
Problematiken uppstår nog på ett annat sätt i dag än förr. Idag umgås man nog tyvärr inte så mycket mellan generationerna som tidigare så det är nog också en anledning till att vi får svårt med hur vi ska benämna dom äldre generationerna.
 
mvh
 
Lena Thelin