NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 april, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 april, 2006
Skrivet av: Johan Sjöberg skrivet 2000-01-31, 12:36
När jag föddes 1977 så levde faktiskt samtliga mina anor i tredje led (och alla i första och andra led också, för den delen). Min mormorsmor, som dog vid 89 års ålder 1996, kallade jag konsekvent för gammelmormor, inom familjen s a s. Men i släktforskningssammanhang har jag alltid varit noggrann med att ange det exakta släktbandet, och då blir det mormors mor. Min farmors far blev för övrigt farfars morfar till ett av mina kusinbarn, ungefär 9 månader före sin död. Jag har ett fotografi, där fem generationer är representerade: min farmors far, min farmor, min farbror, dennes son (min kusin) och sonson (min kusinson). En kopia av det fotografiet skickade jag till en släkting i Florida, och jag har förstått, att hon nog var lite imponerad av den svenska släktgrenens fertilitet (släkten är ursprungligen finlandssvensk, från Österbotten, men det hör väl inte hit).
 
Vad man säger inom familjen torde ju vara deras ensak, men utåt är det ju bäst att ange vem det faktiskt rör sig om, t ex farfars mor eller morfars far.