NULL Skriv ut sidan - Karta över haplogrupper i Europa?

Anbytarforum

Titel: Karta över haplogrupper i Europa?
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2003-11-27, 23:40
Var och en som bemödar sig att gå in på eurocentrics hemsida och läser vad som står där kan konstatera att det rör sig om en rasistisk organisation. Självklart behöver det inte vara fel att bekämpa diskriminering av vita, men jag betackar mig för det, om det är vita rasister som står för bekämpandet, i synnerhet som jag inte kan se någon grund för påståendet att vita är diskriminerande i USA...
 
Hemsidan har en name and shame-section där en liberal förkämpoe för minoriteters rättigheter hängs ut för white self-hatred för att han hävdat minoriteters rätt. Man kan läsa om hur illa vita behandlas på grund av de lagar som gav alla medborgare lika rättigheter, hur farliga invandrare och muslimer är och så vidare. På hemsidan finns även uppmaningar påm svenska att stödja den årliga nazistmarchen i Salem...
 
Det är upp till var och en att bedöma denna hemsida.
 
Jag hävdar, som du vet Magdalena, att det finns genetiska olikheter mellan människor. Jag hävdar dock också att dessa olikheter finns inom grupper som hör till samma ras. Anledningen till att raserna har utmönstrats ur människogenetiken är densamma som att Ynglingaätten utmönstrats ur historieskrivningen. Varje form av bevis saknas. Självklart så är det så att människor som är närmare besläktade med varandra delar fler egenskaper och gener, men alla vi människor är alldeles för lika för att kallas för olika raser. För att jämföra med hundar, där rasbegreppet är relevant. Olikheterna mellan olika människoraser är lika stora som mellan olikheterna mellan taxar med olika nyans på pälsen, inte som dem mellan en tax och en Grand Danois.
 
En bok som kan rekomenderas i sammanhanget är Den felmätta människan av Stephen Jay Gould.
 
Man måste ta all slags forsking som rasister torgför med en stor nypa salt. Med tanke på att det finns ett par miljoner haplotyper så ger kartan en starkt förenklad bild. Självklart kan man använda sig av haplotyper och liknande för att bestämma släktskap, men kontexten och det faktum att man talar om raser får mig att misstänka att det vetenskapliga underlaget är tvivelaktigt.
 
Läs en lärobok i genetik istället.
 
Anders