NULL Skriv ut sidan - Karta över haplogrupper i Europa?

Anbytarforum

Titel: Karta över haplogrupper i Europa?
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2003-11-28, 11:39
Innan vi förlorar oss i en diskussion om rasism, så tycker jag att vi återvänder till själva undersökningen. Jag har tyvärr inga referenser till hands, men har läst om den här vetenskapliga undersökningen i andra sammanhang, i diskussioner som rör hur Europa befolkades och i vilken grad som språkgrupperna kan förknippas med folkgrupper och deras rörelser. Undersökningen är rent vetenskaplig och inte sponsrad av några ljusskygga grupper, det är jag nästan säker på. Däremot tar ju dessa grupper varje chans att vända något vetenskapligt material till sin fördel hur galna deras tolkningar än ses av professionella forskare.
 
Undersökningen är intressant eftersom den kastar lite ljus över hur Europa befolkades. Som bekant skedde detta direkt eller indirekt från Afrika, och det måste ha förekommit flera vågor av inflyttning. En tolkning av undersökningen är, misstänker jag som ren amatör, att den haplotyp som har en västlig dominans, och är extremt stark på Irland, utgör rester av en äldre inflyttning till Europa, en urbefolkning om man så vill, och att den haplotyp som är blå på kartan och dominerar i norra Europa är en senare inflyttning av folk österifrån. Det är en klar dragning av den haplotypen österut och den är rätt framträdande i Kaukasusområdet.  
 
Eventuellt kan man jämföra detta med språkgrupperna i Europa. Den äldre befolkningen talade då ett keltiskt språk, där rester fortfarande finns i västra Europa i form av t ex gaeliskan, medan den senare inflyttningen skedde av folk som talade indo-europeiska språk. Vi talar här om inflyttningar långt före historisk tid, och det har inget med Folkvandringstiden att göra på 400-600-talen. Då blandades förstås en del av anlagen i grytan, liksom under senare tid, som förklarar att vi har den komplexa bild som det visar sig i haplotypkartan. Det är ju tydligt att mer isolerade områden har en kraftigare övervikt av sin grundtyp. Gotland hör nog dit, det visas också av det ålderdomliga språket på ön. Irland är ett annat exempel, liksom Finland.