NULL Skriv ut sidan - Onkel, tant, nevö och niece

Anbytarforum

Titel: Onkel, tant, nevö och niece
Skrivet av: Bibi Gustafson skrivet 2010-02-22, 14:48
Tant och farbror har ju använts som allmänna artighetsord av barn åtminstone hela 60-talet (försvann väl till stor del under det frigjorda 70-talet). Man frågade artigt en helt främmande vuxen på gatan: Kan tant/farbror säga hur mycket klockan är. Dessutom kallades föräldrarnas vänner, vuxna grannar, bekanta för tant + förnamn och farbror + efternamn eller förnamn. Jag är visserligen uppvuxen i Dalarna och Skåne, men mina föräldrar är från Sundsvall och Linköping. I dessa landsändar var detta bruk helt naturligt. När det sedan gäller engelskans great-aunt osv finns ju det svenska gammelmoster/faster men det tror jag inte används särskilt ofta. I vår släkt har man behållit sin moster/morbror/faster/farbror titel + förnamnet för evigt. Dvs. min farmors morbror Axel kallade min pappa för morbror Axel och jag gjorde detsamma. Min systerdotter väntar barn vilken dag som helst och jag vill nog inte bli kallad för gammelmoster utan det får förbli moster Bibi. Med ett eventuellt förklarande tillägg av mammas moster. Fast på engelska kommer jag att kalla mig för great-aunt .
Mvh
Bibi Gustafson