NULL Skriv ut sidan - Onkel, tant, nevö och niece

Anbytarforum

Titel: Onkel, tant, nevö och niece
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2010-02-23, 00:33
Det där med onkel och tante i aristokratiska släkter kan möjligen ha att göra med att det fanns (ofta) band mellan svensk och tysk adel. Min farmor som hade halva sin släkt i Tyskland kallade sina fastrar och (gammel-) mostrar och fastrar på faderns svenska sida för de svenska epiteten, men alltid onkel och tante si eller så om sina tyska motsvarande på, i hennes fall, mödernet.
En annan, för mig nästan chockerande, upplevelse när jag var liten var att jag hörde en lekkamrats pappa kalla sin svärmor för Tant+förnamnet. Det hade jag aldrig hört i min familj, t.ex. så skulle aldrig min mor eller far tilltalat sina respektive svärmödrar, så ofamiljärt (eller någon annan av dem jag kände som hade svärföräldrar). De sa helt enkelt förnamnet, eller farmor och mormor om de talade om dem med oss. Var detta tant i detta sammanhang, vanligt i andra familjer, möjligen i andra delar av Sverige? Och i så fall, sa man då farbror till svärfadern? Eller var det som ovanstående exempel moster till vuxna/äldre kvinnor något som endast yngre kvinnor gjorde av någon anledning? Det är ju verkligen intressanta etnologiska och lingvistiska spörsmål som plötsligt utvecklar sig under denna rubrik!
 
Mvh Steve