NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-12
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2001-07-30, 12:56
Har inte sett den här diskussionen förrän nu, och Mikael Persson har väl i stort sett fört fram min uppfattning om uttrycket härstamma i rakt/rätt nedstigande led.
 
Precis som Mikael tycker jag att hela uttrycket är helt uppåt väggarna, eftersom en härstamning alltid måste vara i det man sålunda kallar rakt nedstigande led. Om inte tillägget i rakt nedstigande led ska ses som exemplifiering att just den härstamning man talar om är på raka fädernet eller mödernet, så är det fullkomligt nonsens att lägga till i rakt nedstigande led.
 
Problemet här är alltså snarast en kontamination av två olika uttryck. En släkting till mig i rakt uppstigande led är detsamma som en av mina förfäder, och en släkting i rakt nedstigande led till en människa som levt i det förflutna är detsamma som en ättling eller avkomling till honom.
 
I ren ouppmärksamhet för uttryckens egentliga betydelse har man blandat ihop dem med varandra, och börjat tala om en förfader i rätt uppstigande led respektive ättling i direkt nedstigande led.
 
Uttryck som i mina öron, precis som i Mikaels, direkt för tankarna till en rak symmetri i själva släktskapet, dvs på raka fädernet eller möjligen mödernet.
 
Och så har det också kommit att uppfattas av många utanför släktforskningsvärlden. Jag har t o m ett exempel ur den moderna populärkulturen. I nyligen avlidna Douglas Adams kultbok Liftarens guide till galaxen berättas i början av boken om kommunaltjänstemannen Mr Prosser, som kommit med ett par bulldozers för att riva hjälten Arthur Dents hus.
 
I den engelska originaltexten heter det curiously, though he didn?t know it, he was also a direct male-line descendant of Genghis Khan....
 
I Thomas Tidholms svenska översättning har detta fått motsvaras av vad Tidholm uppenbarligen betraktat som en rak synonym till ättling på den direkta manslinjen: Märkligt nog, men det visste han inte, var han ättling i rakt nedstigande led till Ginghis Khan...
 
Att det egentligen sammanblandade uttrycket härstamma/ättling/förfader i rakt/rätt/direkt upp-/nedstigande led i praktiken torde uppfattas i mycket hög grad som benämning på sådana släktskap på raka fädernet eller möjligen mödernet får vi nog därmed acceptera. Det är den rimligaste tolkningen.
 
Att en släkting i direkt uppstigande led möjligen är en anfader eller -moder, oavsett om det är min farfar, mormors mor eller.... ff ff ff mf mf mf mm mm mf (det sistnämnda i mitt fall kung Karl Knutsson Bonde) är egentligen en helt överflödig terminologi.
 
Vi behöver inte använda fler ord än att vi härstammar från en viss förfader, eller att exempelvis Sven Låftman var en ättling till kaptenen Gerhard Meijer vid Närkes och Värmlands regemente. Att till epitetet förfader till eller ättling till lägga till ett omotiverat i rakt nedstigande led kommer för en, som inte känner till hur vi släktforskare av någon anledning har valt att uttrycka oss, alltid att implicera att härstamningen i sig innefattar ett rakt eller symmetriskt förhållande.
 
Mellan raka fädernet och raka mödernet finns också en viss skillnad. En rak agnatisk släktkedja har så länge vi i västvärlden släktforskat haft en stor relevans, och i den utsträckning släkter haft släktnamn varit (den huvudsakliga, normala) basen för hur dessa släktnamn förts vidare.
 
Raka mödernet är naturligtvis minst lika intressant för en vidsynt släktforskare, men har väl inte direkt samma historiska signifikans inom släktforskningen. I varje fall inte riktigt på samma sätt.
 
Den agnatiska forskningen kring att de och de gamla adelsätterna (bl a ätten Store, om jag minns rätt) var olika grenar av den ännu äldre Stora Wångasläkten, eller att släkterna Elliot och Josephson är olika agnatiska grenar från samma anfader, är en mycket gammal gren inom släktforskningen.
 
Att exempelvis kartlägga en anmoders alla ättlingar på raka kvinnolinjen kan utan tvekan vara ett kul projekt, det också, men är väl inte så mycket något annat som en reaktion mot gammal stofilartad fastlåsning vid det agnatiska.
 
Men därmed inte sagt att det inte skulle vara lika berättigat. Jag försöker bara resonera mig fram till att den logiska tolkningen för många nog blir att just härstamma i rakt nedstigande led betyder att härstamma på raka manslinjen.
 
Och det har vi rimligen själva bäddat för genom den här klumpiga sammanblandningen av uttrycken släkting i rätt uppstigande led och förfader.
 
Ungefär på samma sätt som det nästan är vanligast med den synnerligen märkliga ordalydelsen han tillhör en av de bästa i landet i stället för något av de riktiga uttrycken är en av de bästa eller tillhör de bästa.