NULL Skriv ut sidan - Vem är man släkt med?

Anbytarforum

Titel: Vem är man släkt med?
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2011-03-08, 08:38
Intressant fråga men inte helt enkel att svara på. Kan tänka mig flera olika definitioner av släkt beroende på perspektiv. Man kan få väldigt olika svar beroende på om man frågar vilka är jag släkt med jämfört vad är en släkt.
 
I det senare fallet kan ju som Göran tala om en släkt som personer som har en gemensam stamfader. Man kan då tillhöra flera släkter.
 
Men det är inte entydigt. Riddarhuset begränsar ju tex släkterna agnatiskt. Svensk släktkalender har en liknande definition: de kvinnor och män som har ett gemensamt ursprung på fädernelinjen bakåt i tiden. På grund av namnskickstraditionen sammanfaller denna grupp oftast i stort sett med den grupp som bär (eller före giftermål burit) ett visst släktnamn. Här kan man bara tillhöra en släkt.
 
Frågar man vilka är jag släkt med så kan man ju svara att jag är släkt med både min farfar och min mormor eftersom jag härstammar från båda. Släkten i denna mening, dvs de jag är släkt med, blir då unik för mig och mina helsyskon. Och i den meningen är min mormor och farfar släkt. Man kan notera att enligt äldre arvsregler var det faktiskt möjligt att en persons mormor eller farfar skulle kunna ärva den andre. Man kan även inkludera de som härstammar ifrån en i sin släkt. Här tillhör man flera släkter.
 
Men hur långt ska man räkna släktskap? Christer Winberg har i Grenverket: Studier rörande jord, släktskapssystem och ståndsprivilegier diskuterat hur man tidigare såg på detta när det handlade om att kunna göra bördsrätt till jord gällande. Jag har för mig att det var ganska avlägsna relationer som kunde göras gällande. Boken är intressant även då man får inblick i spänningen mellan adelns (då) nya agnatiska släktbegrepp och landslagens arvsregler under 1600-talet.