NULL Skriv ut sidan - Väder

Anbytarforum

Titel: Väder
Skrivet av: Egon Bosved skrivet 2004-11-18, 00:05
Gammalt väder
 
En bekväm databas över vädret förr är inte helt enkel. Väder är lokalt. Sverige har stor nordsydlig utsträckning . Säg endast 5 regioner och 20 tecken för att beskriva vädret per dag under ett år = 5X20X365 = säg ungefär350000 tecken under säg 500 år = 175 MB som måste läsas och skrivas in - om data finns.
 
SMHI, som grundades på medel från försäljning av almanackor, har statistik över vädret.
 
De gamla almanackorna innehöll väderprognoser intill 1870. Prognosmetoden byggde på Metons cykel som innebar att månens och solens inbördes ställning upprepades efter 19 år. Solens höjd bestämde vädret i stort, varmt om sommaren, kallt om vintern. Månen som återkastar solens (värme)sken troddes svara för variationerna i vädret.  
 
Så förleddes man att tro att vädret upprepade sig efter 19 år.
 
Jag har skrivit om väderprognoser på www.fricorps.com/index2.html.  
 
Astronomiprofessor Anders Celsius (han med termometern) var först med att i almanackan för år 1729 redovisa att vädret var det som observerats 19 år tidigare. Dvs enligt professorn skulle 1729 års almanacka redovisa vädret som det varit (i Uppsala) 1710.
 
Följande års alamanckor till flera andra städers horisont kan kanske redovisa vädret sådant det var enligt almanackan för år X - 19. Så för att finna vädret för en viss ort ett visst år, konsultera almanackan för orten 19 år tidigare. Om nu almanacksskrivaren  höll sig till den vetenskapliga regeln.
 
Min farfarsfar bokförde vädret för Skövde 1861 intill sin död 1881. Detta visar mitt program Almanacka för Skövde som kan gratis laddas ner från www.fricorps.com/index2.html. Troligen var vädret för kringliggande orter ungefär det samma.
 
Egon Bosved