NULL Skriv ut sidan - Hur många levande ättlingar idag?

Anbytarforum

Titel: Hur många levande ättlingar idag?
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2003-12-17, 01:28
Om vi först ser till det allmänna fallet, så är antalet nu levande ättlingar till en person för N generationer sedan relaterat dels till antalet anor N generationer bakåt från en nu levande person, dels till befolkningsutvecklingen i hela populationen under denna tid. Ju större N är, desto större betydelse får anförlusterna, men vi kan för enkelhets skull bortse från dem i ett räkneexempel.
 
För tio generationer sedan, i början av 1700-talet, var världens befolkning drygt en halv miljard, eller en tiondel av dagens 6 miljarder. Varje nu levande människa har i princip 1.024 anor tio generationer bakåt. Om allas anträd var skilda åt skulle det röra sig om 1.024 * 6 miljarder eller 6 biljoner individer, alltså 10.000 gånger fler än det fanns människor på den tiden. Det betyder att i genomsnitt 10.000 personer delar på varje ana, och detta kan grovt räknat ses som det genomsnittliga antalet ättlingar till en person för tio generationer sedan.
 
Nu har jag använt ordet genomsnittligt ganska slarvigt, för i verkligheten är antalet nu levande ättlingar till varje då levande person synnerligen varierande, och för väldigt många personer är antalet ättlingar helt enkelt noll. Jag kan inte göra någon uppskattning av hur många dessa ättlingslösa är, men jag gissar att det kan vara så mycket som 90 procent av befolkningen. Det betyder att bland dem som alls har ättlingar i dag, så är det genomsnittliga antalet flera gånger högre, kanske 100.000 eller mer för att fortsätta det påbörjade räkneexemplet.
 
Observera att din ana redan tillhör den här förmodade minoriteten som har ättlingar i dag; din egen existens är beviset på det. Om du i stället skulle följa din anas bror och hans ättlingar fram till nutid, så är risken stor att du kommer att finna att den släktgrenen helt dött ut. Räkneexemplet ovan ger oss bara storleksordningen för genomsnittsantalet, med reservationen att det faktiska antalet i ett fall som ditt sannolikt är många gånger större.
 
Jag vet inte hur många människor som levde på 1400-talet, men den faktorn är ändå ganska liten i förhållande till det teoretiska antalet anor 17 generationer bakåt, 130.072 stycken. Samtidigt är det ännu fler släktgrenar som har dött ut; jag gissar på minst 99 procent och att du har, säg, 100 miljoner sjuttonmänningar i dag, plus minus någon tiopotens...
 
Jag har inte räknat på effekterna av geografisk isolering och liknande; sannolikt innebär det betydligt fler anförluster inom en population och därmed också färre personer som delar på samma ana. Av det skälet kan man misstänka att 100 miljoner ändå är tilltaget i överkant.