NULL Skriv ut sidan - Hur många levande ättlingar idag?

Anbytarforum

Titel: Hur många levande ättlingar idag?
Skrivet av: Peter Boholm skrivet 2003-12-19, 11:24
Tack för intressanta inlägg som svar på min fråga!Jag förstår fuller väl komplexiteten och problematiken att ens göra en grov uppskattning  till antalet idag levande ättlingar till en person 17 generationer tillbaka. Svaret på grundfrågan kan aldrig bli mer än hypotetisk men det är ändå intressant att leka med tanken.
 
För det första går det förstås att göra ett godtyckligt antagande att varje teoretisk anas reproduktivitet, låt säga att varje ana alstrar tre barn. Men ett okänt anlinjer dör ut barnlösa medan andra förökar sig betydligt fler än det här antagna tre barn per ana. Och som nämnts tidigare i diskussionen är antalet anförluster av största betydelse.
 
För det andra måste också yttre förhållanden över tid påverka. En mängd faktorer, för att bara nämna några t. ex epidemier, krig, perioder av missväxt mm mm påverkar den allmänna befolkningsutvecklingen högst avsevärt. Finns det för Sverige eller Europa statistik eller fakta rörande rörande tillväxt hos befolkningen ner till slutet av medeltiden? I senare tid finns förstås fakta att tillgå.
 
Vad jag förstår måste alla antaganden man gör hela tiden grunda sig på något medelvärde i alla former av beräkningar. Det kan aldrig bli något annat svar än troliga genomsnittliga bedömningar av alla variabler. Men det vore kul att veta vad alla dessa sannolikhetskalkyler så rimligt beräknade som möjligt skulle kunna leda till för svar.
 
Jag noterade frågan om den ursprungliga anfadern talade svenska. Han levde i Sverige, i Östergötland, detta som en parentes. Men frågan om ursprunget i fråga om tillhörighet av nation kanske ändå är relevant i sammanhanget.