NULL Skriv ut sidan - Hur många levande ättlingar idag?

Anbytarforum

Titel: Hur många levande ättlingar idag?
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2003-12-19, 15:17
Arne, jag är intresserad av hur gamla de tolv syskonen blev som själva inte fick några barn alls (alltså familjen med bara ett barnbarn). Detta som ett konkret exempel på orsaker till att en släktgren krymper i stället för att växa. Dog flertalet av syskonen redan under sina första levnadsår, eller växte de upp men avstod från att bilda familj?
 
Även om jag har en databas med 3.500 personer så är det svårt att dra några slutsatser på grundval av den statistik man kan erhålla ur DISGEN. Dels är urvalet ganska snett (centrerat kring mina egna anor, som ju alla har ättlingar i dag), dels finns det många personer i databasen vilkas eventuella giftermål eller barn inte är utredda.
 
Jag försökte ändå vaska fram några uppgifter genom att leta reda på alla personer för vilka jag har uppgift om dödsår (varför jag kan förmodas ha funnit deras eventuella barn) och som dog senast 1799 (för att undvika explosionen i andelen överlevande barn under 1800-talet). Det blev ungefär 500 personer, med i genomsnitt 2,9 barn per person (egentligen per föräldrapar, eftersom barnen alltid delas med en annan förälder).
 
När jag räknade bort de 300 som var mina egna anor så kvarstod 200 personer, och i den gruppen fick jag i stället resultatet 2,0 barn per person, genom att alla barnlösa hamnade där. Risken är att jag fått med ett antal personer med känt dödsår men av mig okänt antal snarare än i verkligheten noll barn. För säkerhets skull undersökte jag delmängden icke-anor med minst ett gifte, alltså omkring 30 personer om jag inte minns fel. Det blev 2,9 barn per person (föräldrapar) i den gruppen, precis som för hela statistikunderlaget! Kan det vara en ren tillfällighet, eller är 2,9 barn per familj ett statistiskt säkerställt faktum..?