NULL Skriv ut sidan - Aktivitetsidéer för den lokala föreningen

Anbytarforum

Titel: Aktivitetsidéer för den lokala föreningen
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2008-01-26, 21:32
På nog.nu kom vi in på en diskussion om tips och tankar som ska göra förenin´gsmedlemskap och aktivt deltagande mer attraktivt. Tyvärr platsade inte diskussionen där så därför startas denna avdelning. Hoppas detta referat är någorlunda rättvisande, komplettera gärna annars!
 
Bakgrund: Många, i likhet med mig, inte kan delta aktivt på möten eftersom de 7-8 föreningar jag är med i ligger för långt borta. Omflyttningarna i Sverige har lett till att vi har våra anor utspridda i landet. Däremot betalar jag gärna min avgift år efter år för att stödja det stora arbete som många föreningar lägger ned på t ex CD skivor.
 
Diskussionen idag handlade om ÖGF, eftersom John Sidén var med. Jag upptäckte deras nya, fina hemsida på köpet. Aktiviteter som förslogs var bl a vägledningar eller index till husförhör i snåriga orter. Det finns många men Linköping, Norrköping och Motala nämndes. Uppsala är ett annat svåmanövrerat ställe. Personer med god lika kännedom och hög kompetens skulle kunna vägleda i att göra enkla hjälpmedel som läggs ut på nätete eller på CD. Alla kan inte göra fullständiga digiatliseringar av källorna! Man digitaliserar Mari-Anne Olssons utmärkta bou-ingresser i Östergötland. Kanske finns det annat material i olika delar av Sverige som kan göras tillgängligt. En annan tanke är att ha ordentliga portaler till olika hemsidor. Idag är de svåra att hitta. Kan man få fler att vara med, både och arbeta och bidra finansiellt så kan detta bli en plattform för högre synlighet.
 
Fler konstruktiva idéer efterlyses!
 
 
 
(Meddelandet ändrat av izla den 26 januari, 2008)