NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 januari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 januari, 2013
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2013-01-01, 12:30
Liksom Sari vill jag uppmärksamma ansvariga och intresserade att jämföra med andra forum för att hitta en god användarvänlighet och inte totalt fastna i ogenomtänkta strukturer.  
 
Något rejält radikalt  bör göras för framtiden här på Anbytarforum med sockendiskussionerna. Under sockenrubrikerna borde det gå att skapa olika underdiskussioner istället för att allt möjligt klumpas ihop i ett enda gigantiskt sockenklotterplank. Detta gör nämligen att frågor som inte besvaras direkt drunknar i alla nyinkommande och således aldrig hittar till de som kan besvara enskilda äldre frågor.  Jag ber Släktforskarförbundets styrelse och ansvariga för Anbytarforum att klura på detta och faktiskt jämföra med Arkivguidens upplägg som faktiskt är mer forskarvänligare på sikt än som Anbytarforums sockendiskussioner ser ut idag (se till exempel hur bra sockendiskussionerna löper strukturerat under Pjätteryd på Arkivguidens Forum. Har tidigare tagit upp detta men inte fått något bemötande.  Jag ser risken att sockendiskussionerna totalt svämmar över och till sist kommer att stängas (jfr t ex under socknar: Vissefjärda som idag har ca 1600 inlägg - men hur många enskilda diskussioner ryms inte i denna mängd - och hur ska då en intresserad framtida forskare hitta den röda tråden i denna ordrika diskussionskökkenmödding utan ett gigantiskt sorterande och bemödande, vilket jag vet man inte tar sig för). Mitt förslag är att man startar upp sockendiskussionerna som under Arkivguidens Forum och lägger de hittils skapade som en undergrupp äldre inlägg, som sedan om önskemål finns kan lyftas över till lämpligt nyskapade rubriker.