NULL Skriv ut sidan - Angeläget

Anbytarforum

Titel: Angeläget
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2013-05-16, 19:08
Vad fint att Angeläget låg där idag och kunde läsas av oss!
 
Jag tillhör dem - och jag tror det kan finnas en hel del - som inte är medlem i något lokal släktforskarförening, då jag redan 1969 lämnade min hembygd.  
Att ändå få vara med som vilde och läsa detta, ger stora möjligheter till engagemang. (Möjligen får Svenska Genealogiska Samfundet numera stå för min lokala förening  )
 
Jag har, som kanske någon noterat, engagerat mig i frågor runt årsboken och tycker därför det är intressant att läsa vad ordföranden nu skriver:
 
Årsboken håller en hög kvalitet och från förbundsstyrelsen
finns en önskan om att släktforskarrörelsen ska
se värdet att förbundet ger ut en Årsbok. Vid genomgång
av medlemstidningarna är det endast ett fåtal tidningar
som nämner Årsboken. Varför är det så?
 
Vilken bra fråga! Dock - om min hypotes om att vi är många släktforskarvildar som också är intresserade av årsboken håller, kanske det är viktigt att parallellt fundera över; Hur når man vildarna?
 
En annan fråga som hänger ihop med årsboken;  
 
I [color=0000ff]förvaltningsberättelsen [/color](sid 11) kan man läsa:
 
prenumerationsintäkterna från Släkthistoriskt Forum och Årsboken visar på en fortsatt
 minskning mot föregående år samt budget.
 
I [color=0000ff]resultat och balansräkningen[/color] - under Omsättning sid 14 finns en del uppgifter:
 
Under Omsättning vilken väl i sin tur, är en delpost under Rörelsens intäkter, Omsättning, sid 12, står följande:
 
Årsbok (år 2012) 624 282 (år 2011) 570 151
 
På samma sida under Not 2 Handelsvaror och andra direkta kostnader anges:
 
Kostnader årsbok (år 2012) 293 836 (år 2011) 341 485
 
Är det något jag inte förstår?
 
Om jag läser siffrorna rätt, kan de inte avspegla meningen prenumerationsintäkterna från Släkthistoriskt Forum och Årsboken visar på en fortsatt
 minskning mot föregående år samt budget. - eller hur menas?
 
Eftersom jag själv inte sett nyttan med Slhf, så som det utvecklat sig, blir jag bekymrad om det är så att årsboken får ta skit (ursäkta) för att det går dåligt för Slhf - men det har jag förståss ingen aning om...
 
Oculi plus vident quam oculus
 
........
[color=808080]Rättade näst sista meningen så den blev begriplig[/color] ..
 
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol 2013-05-16 22:26)