NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 januari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 januari, 2014
Skrivet av: Jonas Magnusson skrivet 2014-01-13, 23:33
Visst finns Angeläget och har de tre senaste åren kommit ut med två nummer/år, varav det ena domineras av verksamhetsberättelsen. Där finns mycket allmän information som är nyttig att ta till sig, men det handlar i stort sett bara om saker som redan är genomförda eller har beslutats.
 
Jag saknar dock information om vägen fram till beslut. Varför har man valt att det blir ett bouppteckningsprojekt som efterträder NÅDD och vilka andra projekt har varit uppe på förslag och varför har de valts bort eller prioriterats ned? På vilka kriterier väljer man var Sfd skall hållas och hur har man resonerat när man gjort sitt val? Varför och på vilka premisser ingår man de nämnda affärsavtalen/samarbetsavtalen. Hur resonerar styrelsen kring prissättningen av till exempel årsboken?
 
Rörande det sista exemplet skriver du i Angeläget 1/2013 Jag tror det behövs både en samsyn och en diskussion om Årsboken!. Det stämmer säkert, men om denna diskussion skall ge någonting är det väl bra om diskussionsparten släktforskaren vet vilka resonemang som föreligger styrelsens ståndpunkter och beslut?
 
En annan aspekt är hur man som föreningsrepresentant eller för den delen föreningsmedlem skall kunna fatta ett välgrundat beslut om vem som skall sitta i styrelsen. Man har ingen aning om vem som kommer med förslag om, eller driver fram, de bra idéerna. Eller vem som röstar för eller emot i viktiga frågor?
 
Det jag skriver här ovan är ju på intet sätt kontroversiellt utan faktiskt ganska vanligt förekommande och de förbund som tillämpar det arbetssättet anser jag är mer demokratiska i sitt förfarande.
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_magnusson 2014-01-13 23:54)