NULL Skriv ut sidan - Genealogisk Ungdoms Fond

Anbytarforum

Titel: Genealogisk Ungdoms Fond
Skrivet av: Ted Rosvall skrivet 2008-05-29, 18:53
Håkan:
 
12.000 tog jag ur minnet, som tydligen sviktade. De utbetalningsbara medlen har ju inte redovisats för sig på många år, vilket kanske är olyckligt.
 
Lena:
 
Du missförstår mig när jag skriver att fondnämnden har intet att vänta på. Jag menade att nämnden snarast bör sammanträda (inte nödvändigtvis in real life) för att diskutera vad man i fortsättningen skall göra med fonden. Dels komma med förslag på lämplig användning av de utbetalningsbara medlen, dels ta ställning till två förslag från förbundsstyrelsen i samband med detta. Redan i början av hösten 2007 kontaktade jag fondnämndens sammankallande, Ulf Andersson, och bad honom sammankalla nämnden. Jag har sedan påmint ett otal gånger och även sökt upp honom på Landsarkivet i Göteborg för att trycka på. Till att börja med var det svårt att få kontakt med alla dem som antogs sitta i nämnden, men som på över 10 år uppenbarligen inte smmanträtt. Därefter skulle som en första aktiveringsåtgärd ett protokoll författas, där nämndens sammansättning skulle fastställas. Detta protokoll har Ulf Andersson talat om under ett halvår, och i slutet av april 2008 kom det äntligen ett utkast till ett sådant. Enligt min mening var detta protokoll både tendensiöst och delvis felaktigt, och vittnar om en betydande animositet från några av fondnämndens ledamöter mot förbundsstyrelsen. Kritiken avser dock i huvudsak tidigare styrelser eller tjänstemän     eftersom fonden under så många år nu varit vilande.  
 
Förbundsstyrelsen har genom mig försökt att få till stånd en dialog med fondnämnden, så att fonden skall kunna användas till det den var tänkt för, men hittills endast mötts av saktfärdighet och irritation.
 
TED