NULL Skriv ut sidan - Lokalisering i framtiden

Anbytarforum

Titel: Lokalisering i framtiden
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2010-11-27, 12:08
Frågan ÄR verkligen utredd, hoppas jag, som var en av dem som satt i lokaliseringskommittén som var den instans som föreslog dagens modell. Vi var rörande eniga om att det bara skulle finnas ett kansli, och faktum var den att det t.o.m. beslöts att rekommendera styrelsen att spola sammanträdeslokalerna också, vilket styrelsen inte efterlevde.
 
Personligen hade jag gått ännu längre i att skala av kostnader, t.ex. genom att INTE ha kansliet i Stockholm utan i glesbygd, där lokalhyror är minimala och där man inte behöver betala folk femtusen mer i månaden för att de ska kunna betala bostaden. All service kansliet står för, nämligen, skulle kunna hanteras från vilken del av Sverige som helst.
 
Nu är det som det är, och den enda poängen med att lokalisera förbundskansli tillsammans med Stockholms lokalföreningar, är att man trots allt bibehåller någon slags kontakt med släktforskare fysiskt, även om det i realiteten mest rör sig om en massa tjafs (läs lappuppsättning) om vem som lämnat matresterna i kylskåpet eller glömt att sätta på diskmaskinen.
 
Jag tror att de mest fruktbara samarbetsformerna är de som kan uppkomma mellan bibliotek, arkiv och lokala släktforskarföreningar. Kanske framtiden kan bjuda på ännu trevligare kombinationer, som t.ex. samarbete mellan bokhandlar och släktforskarföreningar, genom att man kombinerar föreläsningar i samband med att en bok släpps eller liknande. Bokmässan i Göteborg kan kanske visa på exempel på hur man kan uppmärksamma smala intressen genom att förena branscher. Aktörer som Genline/Ancestry eller ArkivDigital kanske kan vilja vara med på ett hörn i dessa sammanhang, för varför skulle bara Släktforskardagarna vara ensamma om att skapa jippon för släktforskare?
 
Kommer man så långt, kanske den gamla föreningslokalen, som man får betala dyra pengar för, kan slopas. Särskilt om man betänker att alla släktforskare kommer att ha var sin läsplatta (dator) i portföljen vart de än går. Det betyder en framtid utan läsesalar eller datorhallar, bara trivsamma latte-fik och sköna sittgrupper, där man har tillgång till allt (hela det gamla biblioteket) via sin egen dator.
 
Hurra för framtiden!