NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 oktober, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 oktober, 2008
Skrivet av: Ingemar Gollungberg skrivet 2008-08-03, 11:26
Kaj
 
Det jag skrev om och räknade upp fyra möjligheter till fel gällde periodeseringar vid bokslut. Jag är ledsen om jag inte lyckades uttrycka detta så du förstod men för oss som jobbat proffessionellt med dessa saker i många år är periodiseringar vid bokslut en självklarhet och utan dessa blir boksluten som jag skrev vanställda.
 
Låt mig ta ett exempel:
Nr 3 i min uppställning.
 
Om medlemsavgifter eller annat influtit under året avseende både det gamla och det nya året så måste den del som avser det nya året periodiseras och tas upp som skuld i balansräkningen och motkontot blir en debitering av det intäktskonto som var krediterat eller om man så vill ett särskilt periodiseringskonto som ligger i resultaträkningen.
 
Detta är elementära saker som ligger långt nere på nybörjarstadiet i bokföring. När det gäller punkterna 1,2 och 4 är det på liknande sätt.  
 
För mig låter det otroligt att det skulle ha varit den professionelle revisorn som uttryckt sig som Mats beskrev.
 
Detta är allvarliga fel om det uppgår till stora belopp men naturligtvis skall man ta lättare på det om det endast avser små belopp. I vilken utsträckning förbundets bokslut påverkats framgår inte på annat sätt än vad revisorerna skriver till Mats  diskrepanserna också till viss del bero på periodiseringseffekter vid årsskiftena