NULL Skriv ut sidan - Regionala träffar

Anbytarforum

Titel: Regionala träffar
Skrivet av: Lotta Nordin skrivet 2008-04-14, 14:12
Nu måste jag säga att förvirringen är total!
Dels blev jag själv förvirrad när jag läste aktuell evenemangsannons och dels verkar arrangörerna, Sveriges Släktforskarförbund, Kalmar Läns Genealogiska Förening (KLGF) och Kronobergs Genealogiska Förening (KGF) vara ännu mer förvirrade än jag, åtminstone dom två förstnämnda.
I Angeläget nr 2/07 går att läsa följande:
”En idé om regionala träffar med medverkan från förbundet kommer att prövas. Konceptet kan ses som en sorts släktforskardagar i miniatyr, där ett antal medlemsföreningar inom ett landskap eller län står som värd, men där förbundet bidrar med själva programmet, föredrag, debatter, visningar, bokbord o.s.v.”
 
På Rötters förstasida fanns tidigare en blänkare för en träff i Växjö den 19:e april, ”Regional träff med Sveriges Släktforskarförbund och representanter för Smålands- och Ölands släktforskarföreningar”, en blänkare som försvann för ungefär en vecka sedan (ev. tidigare) med länk till en annons på Förbunds-Nytt, en annons som fortfarande ligger kvar där.  
På KGF:s hemsida finns samma annons, men på KLGF:s hemsida står bara att det den 19:e april är en ”Regionträff för styrelsen”.
 
Då kan man ju undra vad det egentligen är som gäller. Är det en ”sorts släktforskardag i miniatyr” som det står i Angeläget, eller är det en regionträff för styrelseledamöter som det står på KLGF:s hemsida? Ja, jag vet inte längre...tror jag. Först trodde jag det var en regional släktforskardag öppen för alla intresserade. Sen trodde jag att det var en regional träff för enbart representanter för föreningarna och förbundsstyrelse. Och nu, slutligen(?), tror jag faktiskt att det är tänkt att vara en regional släktforskardag öppen för alla intresserade...men säker är jag inte.  
 
Att dessutom ta bort blänkaren från Rötters förstasida när det närmar sig datumet för träffen är väl en total miss av ”redaktören”, trots att han ”har journalistutbildning och stor vana av Webbarbete”. Hur många läser Förbunds-Nytt och letar där efter arrangemang?  
Det är ju trots allt viktigare att ha med ”nyheter” på Rötters förstasida, som t ex hur många som betalat den ”frivilliga obligatoriska” avgiften för att få inneha ett användarkonto i Anbytarforum. Och det är väldigt viktigt att nästan toppa sidan med information om en träff som hålls först i slutet av juni! Eller hur?
 
Dessutom är det en felskrivning i Förbunds-Nytt, ”Smålands- och Ölands släktforskarföreningar” står det. På KGF:s hemsida står det däremot rätt, ”Smålands-Ölands släktforskarföreningar”, det är området som täcks in som beskrivs, inte vilka föreningar som arrangerar. Det finns t ex ingen släktforskarförening på Öland. Öland ingår i Kalmar län. Men sen kan man ju undra om ”Smålands-” är rätt, Kronoberg och Kalmar län är ju inte hela Småland, Jönköpings län ingår också, och vad jag kan se så är inte JBGF med och arrangerar träffen.
 
(Jag ber om ursäkt för att inlägget läggs under felaktig rubrik, men det finns faktiskt ingen rätt rubrik, t ex Släktforskarträffar, Regionala träffar eller liknande.)