NULL Skriv ut sidan - Regionala träffar

Anbytarforum

Titel: Regionala träffar
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2008-04-29, 14:50
Lite av Occams rakkniv känns det som när du diskuterar Jörgen. Han var inte där så begär inte att han ska skriva något. Det var många närvarande och ett trevlig släktforskarmöte. Flera av de som närvarade aktar sig dock för att medverka här, på grund av bland annat DIG faktiskt - de är inga debattörer och vill inte riskera att snittas sönder med din vassa tunga, förlåt penna, förlåt sarkasm, men de är ändå engagerade släktforskare. På mötet informerade Barbro Ståhlheim sakligt om Släktforskarförbundets prekära ekonomi och hur viktigt nya intäkter är för förbundet i den närmsta framtiden. Har vi några förslag var vi välkomna med dessa. Det är alltså en lyhörd styrelse på möten irl - till skillnad ifrån vad som kanske upplevs över nätet. 100-lappen nämndes också och en kort diskussion tog vid som egentligen inte ledde till några svar. Jag hade önskat få veta mer om 100-lappen var öronmärkt för enbart Rötters verksamhet eller om tanken var att den även skulle hjälpa upp annan intern verksamhet. Jag tyckte mötet var sansat och gav intryck att många är intresserade av förbundsfrågor - betydligt fler än som syns med inlägg här faktiskt - även om jag gärna hade sett att fler av just Rötters användare och skribenter varit där (Lotta Nordin - jag saknade dig!).
Anna-Karin Westerholm hade sedan en intressant föreläsning om olika handlingar som finns på landsarkiven och redogjorde ifrån egen erfarenhet som arkivarie. En mycket bra genomgång. Jan Nilsson berättade kort om sin erfarenhet av digitalfotografering och gav lite tipps. Olof Cronberg hade även en kartguidning utifrån Lantmäteriets webbportal och vad vi kan finna där. Mer om detta kommer att publiceras i juninumret av KGF-Nytt.
 
Det jag begrep av mötet på Kronoberg var att Släktforskarförbundet har ekonomiska problem som måste lösas. Jag är personligen emot 100-lappen och sättet det infördes på. Barbro Ståhlheim nämnde att fyra motioner om avskaffande hade inkommit och varnade i anslutning till detta för konsekvenserna av en sinande förbundskassa.  
 
Sakfrågor kan få overspill på personer i styrelsen etc, men detta är inte bra. Bristande föreningsengagemang är resultatet om aktiva hängs ut och mer eller mindre ständigt kritiseras. Hur ska vi få en bra styrelse för SSF i framtiden om inga ställer upp för val? Samtidigt måste valda vara beredda att få kritik för sina beslut och göranden, som måste präglas av försiktighet. Det är svårt detta. Ett resultat för bristande engagemang är att se att det enbart fanns en sökande för släktforskardagarna 2009. Samtidigt är det en glädjande sak att få veta vem som ansökte om det - den lilla föreningen i Falköping Falbygdens Släktforskarförening, vilket faktiskt ger hopp för framtiden. Detta glädjer mig - gör släktforskardagarna enkla och gemytliga och inte Stockholmssvulstiga som kostar föreningen skjortan.
 
I framtiden skulle jag önska att få möta dig Jörgen Tollesson på några släktforskarmöten - just nu är du bara ett namn i cybern utan ansikte. Ditt engagemang som märks i debatter borde väl egentligen kunna bli lika stort utanför nätet, i Släktforskarförbundet?