NULL Skriv ut sidan - Regionala träffar

Anbytarforum

Titel: Regionala träffar
Skrivet av: Lotta Nordin skrivet 2008-04-29, 19:24
Niclas,
först och främst tack för en kort resumé från Växjö.
Om du saknade mig där, så kan jag säga att mitt uteblivande enbart berodde på den bristfälliga informationen, alltså det att alla intresserade var välkomna. Jag ställde min fråga här den 14:e och fick inget klart(nåja!) svar förrän den 17:e, två dagar före träffen. Hade jag fått ett svar tidigare hade jag med säkerhet åkt till Växjö, och säkerligen många fler också.
 
När det gäller debattklimatet på Anbytarforum och i Förbundsforum, så kanske man (med tanke på källkritiken) ska hålla sig till den verkliga orsaken, alltså inte vilka som debatterar utan varför det blir som det blir. Och det beror, enligt mig, uteslutande på total avsaknad av moderering och förbundsfunktionärers (inkl. styrelseledamöters) totala tystnad eller otrevliga bemötande och agerande när någon ber om svar på någon eller några frågor.
På Rötter anser jag inte det finns något debattklimat överhuvudtaget. Det finns visserligen en sida för debattinlägg, men beroende på den som handhar sidan, och alltså enväldigt beslutar vad som ska få komma med där och till och med kan ändra insända inlägg, så är det inte många som vill använda sig av den. Däremot förekommer det titt som tätt på Rötter att det kommer in notiser/artiklar/veckobrev som är direkt kränkande mot medlemmar och medlemsföreningar, och det gör nog att många tröttnar på den nättidningen.
 
Att många säger att dom inte vågar skriva eller blir bortskrämda, det har förvånat mig sedan första gången jag läste det. Är släktforskare så rädda av sig? Och hur får nybörjare den tanken? Jag kan inte tänka mig att dom suttit och läst igenom alla debatter som förekommit innan dom beslutar sig för att dom är rädda. Jag har varit med och diskuterat och svarat på frågor på Anbytarforum i princip sedan det öppnade, och jag har aldrig sett någon ge sig på någon annan bara för att ge på käften.  
Det sista tar jag tillbaka direkt. Men det är aldrig någon som varit direkt involverad i någon debatt som burit sig åt så, sådana saker brukar inhoppare ta hand om. Och med inhoppare menar jag antingen anonyma skribenter eller skribenter som bara är ute efter att djä-s, och detta hade inte heller varit något problem om modereringen hade fungerat som den ska.
 
Anledningen till att jag inte deltar i Anbytarforum längre beror på ovanstående brister från förbundsfunktionärernas (inkl. styrelseledamöternas) sida. Jag är alltså inte bortskrämd!