NULL Skriv ut sidan - Regionala träffar

Anbytarforum

Titel: Regionala träffar
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2008-04-29, 19:44
Och hur citerar/argumenterar du själv, Niclas?
 
Din stilistik kallar du ironisk, men jag skulle hellre säga sarkastisk...
 
Jag sa att min kommentar om redaktörens medlemskap i KGF var ironisk - jag talade inte om min stilistik i allmänhet...
 
Och inte heller jag talade bara om Förbundsforum. Jag sa att jag numera så långt som möjligt undviker inlägg i Anbytarforum/Förbundsforum.
 
Och när jag tidigare var verkligt aktiv i AF, så var jag inblandad i 'heta' diskussioner utan förbundsanknytning bara när jag
 
· försvarade mig själv mot diverse påhopp (som det har varit åtskilliga av under årens lopp; sticker man ut får man på käften har inte minst jag själv fått erfara - och erfar det väl just nu också...);
 
· kritiserade skribenter som gjorde sig skyldiga till påhopp mot andra;
 
· kommenterade metodfrågor med kända sagoberättare.
 
De båda förstnämnda punkterna borde inte behövas, eftersom påhoppen skulle plockas bort med en fungerande moderering.
 
Och den sistnämnda punkten är jag inte ensam om - om jag inte minns alldeles fel har också en viss Niclas Rosenbalck deltagit i sådana debatter. Själv har jag där i det längsta försökt att hålla mig till fakta och logiska resonemang - men ibland blir vissa envist upprepade forskningsresultat bara för mycket, även för den tålmodigaste...
 
Men om någon inte följer en diskussion ordentligt, utan bara ser enstaka inlägg, så kan man naturligtvis dra både den ena och den andra slutsatsen. Det finns ju hur många exempel som helst på folk som hoppar in i en diskussion med kommentarer som visar att man inte har en aning om vad som har sagts tidigare och av vem - med resultatet att diskussionen urartar helt. Och för varje skribent som framför en åsikt i en diskussion, så finns det naturligtvis ett stort antal som tycker likadant bland dem som bara läser utan att skriva själva - det gäller självklart också dessa 'inhoppare' som inte tar reda på fakta först. Och mytspridandet om det hetska Anbytarforum är igång...
 
Men alla andra inlägg med efterlysningar, läshjälp, frågor om historiska fakta - d.v.s. de inlägg som totalt dominerar Anbytarforum (också före skapandet av Förbundsforum) - de talas det inte lika mycket om. Och alla som har fått hjälp av den sarkastiske Tollesson med släktforskningsfrågor, t.ex. landsarkivsgrävande i socknar med brunna kyrkoarkiv, dem hör man heller aldrig talas om - trots att sådana inlägg är många gånger fler än mina övriga inlägg.
 
Förutom förbundsledningens vanskötsel av Anbytarforum, så är det just sådant här diskussion-om-diskussion-tjafs som gör att jag för länge sedan har tröttnat på Anbytarforum. Jag har därför inget som helst intresse av att fortsätta denna 'riksdagsdebatt' om vem som sa vad där och då.
 
F.ö. visste jag inte att förbundsstyrelsen bestod av väderkvarnar. Tack för upplysningen! Oj, nu var jag visst ironisk/sarkastisk (stryk det som ej önskas) igen...
 
(Meddelandet ändrat av jts den 29 april, 2008)