NULL Skriv ut sidan - Wiki-Rötter

Anbytarforum

Titel: Wiki-Rötter
Skrivet av: Jonas Magnusson skrivet 2012-06-03, 21:54
Jag vill lyfta en principfråga rörande Wiki-Rötter. Den handlar om vad man får och inte får göra med det material som publiceras på wikin. För att råda klarhet i det måste man ha ett par saker klart för sig. Det ena är vad upphovsrättinnebär. Så här definieras upphovsrätt enligt svensk lagstiftning.
 
Framställningar i tal eller skrift, datorprogram, databaser, musikaliska och sceniska verk, bildkonstverk, byggnadskonst, brukskonst - liksom alla typer av andligt skapande av ett litterärt eller konstnärligt verk - är skyddade genom upphovsrättslagen. Lagen ger konstnärer, författare, kompositörer eller andra skapande personer rätt att bestämma över hur deras litterära eller konstnärliga verk ska användas. (http://www.sweden.gov.se/sb/d/1920 (http://www.sweden.gov.se/sb/d/1920)
 
Samt under vilken licens som Wiki-Rötter verkar och vad den innebär:
 
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.sv (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.sv)
 
Den kortfattade sammanfattningen av ovanstående licensen lyder:
-----
Du har tillstånd:
 
    att Dela — att kopiera, distribuera och sända verket
    att Remixa — för att skapa bearbetningar
    använda verket för kommersiella ändamål  
 
På följande villkor:
 
    Erkännande — Du måste ange upphovsmannen och/eller licensgivaren på det sätt de anger (men inte på ett sätt som antyder att de godkänt eller rekommenderar din använding av verket).
 
    Dela Lika — Om du ändrar, bearbetar eller bygger vidare på verket får du endast distribuera resultatet under samma licens eller en liknande licens som denna.
 
Övriga förutsättningar:
 
    Undantag — Undantag från villkoren ovan kan ges av upphovsrättsinnehavaren.
    Public Domain — Om verket eller någon av dess beståndsdelar är public domain enligt tillämplig lag påverkas denna status inte på något sätt av licensen.
    Övriga rättigheter — Följande rättigheter påverkas inte av licensen:
        Dina rättigheter enligt fair dealing, fair use eller andra tillämpliga undantag och begränsningar i upphovsrätten;
        Upphovsmannens ideella rätt.
        Rättigheter som andra personer kan ha antingen till verket själv eller dess användning, t.ex.publicitets- och integritetsrättigheter.
-----
 
Vad innebär då detta rent konkret. Bland annat:
 
- Man kan fritt använda materialet i ett annat sammanhang så länge man licensierar det under samma licens, inte begränsar den licensen och sammanhåller all information om licensieringen. Det vill säga att man kan inte aplicera en copyright på det man skapar med hjälp av materialet från Wiki-Rötter.
 
- Man får ta betalt för en sådan skapelse. T ex skulle man kunna ta materialet, omforma det till en bok och sälja den boken, så länge man i boken bifogar information om att det är fritt fram att använda det som står i boken enligt den gällande licensen.
 
- Materialet får omformas, eller inkorporeras i en samling, så länge man redogör för ursprunget. Det finns inga krav på att den nya skapelsen skall kunna editeras av utomstående.
 
- Det står bland annat följande under rubriken restrictions  i licensen When You Distribute or Publicly Perform the Work, You may not impose any effective technological measures on the Work that restrict the ability of a recipient of the Work from You to exercise the rights granted to that recipient under the terms of the License. Vilket innebär att om SSf skulle använda tekniska medel för att hindra någon från att utöva sin rätt att fritt använda materialet så bryter SSf mot upphovsrätten.
 
---
Man kan tycka vad man vill om ovanstående men det är det som gäller. Jag blir sjäv irriterad när någon tar en text jag skapat och sen använder den på ett sätt som jag själv inte uppskattar, men man kan inte göra mer än att bli irriterad och acceptera det hela, om det görs på rätt sätt. Man har ju genom att bidra till wikin under dessa premisser godkänt detta. Fallet som diskuterats tidigare i denna tråd hade från början begränsats genom en copyright och saknade uppgifter om materialets ursprung, vilket är brott mot upphovsrätten. Men detta är åtgärdat i vart fall till en sådan nivå att det är jämförbart med Wiki-Rötters, där det också finns stora brister vad det gäller information om ursprung samt sammanhållande av licensinformation.
 
Jag tror att det är bra om de från SSf har detta i bakhuvudet innan man börjar prata om att stjäla material (jag vet nu inte om Barbro avser det senaste fallet när hon nämner det i sitt inlägg eller om hon skriver i allmänna ordalag) eller blockerar någon från tillgång till Wikin?!
 
För att ingen skall tro att detta är skrivet för att försvara någons aggerande nämner jag att så inte är fallet utan detta handlar bara rent och skärt om vad som gäller för materialet som finns i Wiki-Rötter.
 
Mvh
 
(Meddelandet ändrat av jonas_magnusson 2012-06-04 06:25)