NULL Skriv ut sidan - Wiki-Rötter

Anbytarforum

Titel: Wiki-Rötter
Skrivet av: Daniel Berglund skrivet 2012-06-08, 00:01
Jag har (på rötter-webservern) blockerat den ip-adress som slurpade i sig större delen av wikin häromveckan. Därtill har jag tidigare genom åren blockerat ett antal B-nät och vissa enskilda ip-nummer som antingen hackat, slurpat sajten eller lastat ovanligt mycket.
 
Vissa ip-nummer är blockerade i Discus också. Det är typiskt pga spam, kontokapning, beteende som orsakar hög last, med mera. Det sker också en automatisk avstängning av ip-nummer då ett konto blir banned.
 
Kan inte hålla med om att det du citerar från Jonas om tekniska medel skulle ha någon relevans. Vi hindrar ju inte någon person att utöva sina rättigheter; vi hindrar vissa ip-nummer att läsa sidor från vår server. I den engelska texten (någon officiell översättning av den aktuella texten verkar inte finnas i senaste versionen) står dessutom ordet effective och Fredrik har ju redan skrattat ut ip-blockeringen som varandes icke-effektiv.
 
Notera också punkten 1i som verkar innebära att den som brutit mot licensen har förverkat sina rättigheter. Fredrik bröt ju mot licensen själv genom att inte ange korrekt källhänvisning.
 
Men som jag sagt på annat håll: den som inte gillar att hans/hennes ip-nummer är blockerat kan kontakta mig så får vi diskutera saken. Det kan ju hända att någon med dynamisk ip-adress råkar få ett gammalt blockerat ip-nummer, även om det är osannolikt. Jag ser blockeringen enbart som en normal driftsåtgärd. Den är ju ganska lätt att gå runt, via proxy, mobiltelefon eller varför inte genom att gå hem till någon god vän och låna datorn där.