NULL Skriv ut sidan - SV: Moback

Anbytarforum

Titel: SV: Moback
Skrivet av: Per Lundgren skrivet 2016-04-03, 11:37
Jukka!

Jag har läst Dina senaste mail. Jag har även funderat en hel del och hamnat i att det nog är så som Du föreslår  att det finns tre Herman i Åbotrakten under 1600-talet. Den äldst är ju den vi tror är född i Nyköping omkring 1610 och som är gift med Margareta 1639. De får en son Herman född ca 1641 i Nyköping. Familjen flyttar till ÅBO-trakten där Herman den yngre gifter sig med Kristin. De får tre barn Herman, Jacob och Daniel. Herman den yngste gifter sig med Karin, vem Jacob gifter sig med vet jag inte ännu men de får en son Jacob 1725 i Nousis? och som gifter sig 1752 med gårdsdottern Maria Michelsdotter. De får många barn.. Herman dy tredje barn är Daniel gift 1670 med Wahlborg Mårtensdotter. De får minst två barn. Christina född1671 och död i Sandala i Merismasku 1741. Barn nr två är sonen Jacob som flyttar till Stockholm han ages som carduansmakare men blir aven uppbördskommisarie. Han gifter sig med Anna Maria Holm. De får tre barn vilka all dör före Jacobs död 1720.

Jag har försökt beskriva ovanstående sammanfattning i bifogade fil.

Det finns brister i filen men jag tror att den kan utgöra en hypotes som vi kan grunde en beskrivning på hur din gren av släkten Moback kom till Finland.

mvh

Per Lundgren