NULL Skriv ut sidan - Masmästare Lars Persson och hans hustru Kerstin Larsdotter

Anbytarforum

Titel: Masmästare Lars Persson och hans hustru Kerstin Larsdotter
Skrivet av: Britta Olsson skrivet 2016-04-04, 18:01
     Söker hjälp om detta par: Masmästare Lars Persson och hans hustru Kerstin Larsdotter från Norrbärke.
Om dem vet jag bara det som uppges i deras dotters dödsnotis, Orsa FI:2 (1775-1795) Bild 75 / sid 134. Dottern var Anna Larsdotter född 1708.
I dödboken:
Föräldrarna Lars Persson och Kerstin Larsdotter i Norrbärke har jag gått bet på, men har hittat ett möjligt spår efter dem:
Kan föräldrarna ha levt i Orsa tidigt i sitt gemensamma liv och sedan flyttat tillbaka till Norrbärke? Har letat efter dem i Orsa Finnmark, eftersom Finbo i Norrbärke verkar vara en gammal finnbosättning. Har letat efter dottern Anna i Orsa födelsebok utan resultat.                                                                                             Har också hittat ett felaktigt spår:Det finns en födelseanteckning i Norrbärke 4 april 1708 för en Anna med en pappa som hette Lars Persson från Grottgården. Norrbärke C:3 (1705-1734) Bild 35/sid 31Gick vidare på den, men det var fel barn, dels stämde inte mamman och Anna i Grotgården verkar ha dött 1749. ”Min” Anna levde till 1782.Tar tacksamt emot info om detta Norrbärke-par.                                                                                                 

Hälsningar Britta

Har inte fått koll på skrivverktyget ännu, verkar smyga sig in html-saker i form av ett inklammrat sIze. Testar att sudda bort dem, kanske återkommer de.