NULL Skriv ut sidan - SV: "Nya Anbytarforum"

Anbytarforum

Titel: SV: "Nya Anbytarforum"
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2016-04-06, 10:15
/---/
Hur hade det varit att vänta ett år till med "sjösättningen" - det här är inga barnsjukdomar, det är bara otillräcklig kunskap...

Instämmer!

Den gamla versionen av Anbytarforum var inte perfekt, men den fungerade - t o m när den var "stängd" under ca tre veckor i väntan på den nya versionen.  Jag svarade då på ett antal frågor från medlemmar som inte hade en aning om att Anbytarforum var stängt och som därför fortsatte att använda det. Skälet till att de kunde göra det vara att de ansvariga inte hade stängt av funktionen för "Glömt lösenord?", som snabbt försåg dem med ett giltigt användarnamn och lät dem välja ett nytt lösenord. Sedan var det fritt fram posta nya inlägg.

Bara detta säger ju något om kompetensen hos dem som nu utmanar användarnas tålamod. Att den nya version som sjösatts för några dagar sedan inte verkar färdig för ens en alfatestning och än mindre en betatestning, gör ju saken etter värre.

Just nu finns vad jag kan se inga som helst möjligheter att få en uppfattning om var man kan hitta nyare inlägg. Funktionen "Nya inlägg", där man de senaste dagarna har kunnat välja mellan upp till 30 identiska och ofullständiga alternativ, är nu på morgonen helt avstängd. Ämneslistan visar som vanligt flera år gamla inlägg som "senast" i avdelningar där jag vet att det kommit flera nya inlägg under de senaste dagarna.

Jag vidarebefordrade häromdagen en fråga från en släktforskarkollega om vad som var bättre med det nya Anbytarforum. Det enda konkreta svar jag fått - med reservation för att eventuella svar kanske inte går att hitta - är att texten tack vare den vita bakgrunden är lättare att läsa men att denna förbättring mycket lätt hade kunnat göras även i den gamla versionen.

Som jag ser det, borde de ansvariga nu svälja sin eventuella stolthet och återstarta gamla Anbytarforum tills man under några månader har genomfört en öppen betatestning med en organiserad felrapportering och planlagd publicering av nya versioner.

Annars är nog risken mycket stor att ännu många flera av Anbytarforums användare kommer att välja diverse Facebookgrupper istället. Det kan väl inte vara det som är avsikten...