NULL Skriv ut sidan - SV: De Wahl / De Wall / De Val / Dewall / Devalt

Anbytarforum

Titel: SV: De Wahl / De Wall / De Val / Dewall / Devalt
Skrivet av: Karin Weilow skrivet 2016-04-06, 15:03
Hej!
 
Har under förra året "hittat" en ny släktgren där jag tidigare kört fast, med hjälp av Margareta Eriksson, som spårat att jag sökt info tidigare. Hon lyckades korskoppla våra uppgifter och med det så har jag släkt i Laxbro – via Michael Hindersson och Maria van Gents dotter Annika.
 
Nyfiken som jag är så har jag Googlat en del och hittade dels denna tråd, dels en sida om släkten de Wael mfl; https://www.genealogieonline.nl/stamboom-geerts/I15853.php
 
Här finns Maria van Gents släkt bakåt och jag har tidigare hittat att hennes farfars mormor hette Reijnsje Jansdochter de Wael (olika stavningar har dykt upp tex Reysent Jan Vrnckenzoondr. de Wael)
Samtliga anger hennes dödsår till 1567, Amsterdam.
 
Nu till min fråga - finns det någon här som vet om uppgifterna i länken ovan stämmer?
Klart man ska ta allt med en nypa salt och verifiera allt, men det vore intressant att höra vad ni har för kunskap och åsikt.
 
Från ett inlägg 16 april 2010 skriver Anders Pemer; ”Peter och Maria van Gents farfars mormor var en Reysinck de Wael av den de Wael-släkt som i Arthur de Waals bok räknas som släkten de Wael från Haarlem, där de tidiga leden verkar ha varit skrivna de Wael van Rosenburg.”
 
Någon som har forskat på de Wael från Harleem eller vet mer om hur man ska söka vidare?
 
Med vänliga hälsningar
Karin