NULL Skriv ut sidan - SV: "Nya Anbytarforum"

Anbytarforum

Titel: SV: "Nya Anbytarforum"
Skrivet av: Lars Unger skrivet 2016-04-15, 09:22
Hej!
Ett stort arbete är nedlagt på nya anbytarforum. Säkert har alla inblandade gjort vad de kunnat för att få fram det nya systemet. Inget kan heller vara perfekt vid första driftsättning. Synpunkter har dock kommit in både vad avser handhavande och användning.

En del av synpunkterna avser konkreta felaktigheter, som givetvis ska rättas.

Andra synpunkter avser systemets uppbyggnad som sådant, hur användarnas behov ska tillgodoses och om systemet var tillräckligt utprovat innan driftsättningen.

Ett antal av dessa synpunkter torde kräva både eftertanke och bedömningar vad som är rimligt att tillgodose. Flera önskar också en återgång till gamla anbytarforum.

Jag måste erkänna att jag känner mig förvirrad inför den nya systemlösningen. Jag skulle gärna vilja se den kravspecifikation som låg till grund för utvecklingen, och som redovisar mot och till varför utseendet är som det är, varför de olika funktionerna ansetts behövas (jag tänker t.ex. på räkning av gjorda inlägg, listningen av senaste inlägg som snabbt fylls vilket gör att jag inte vet om jag fått svar på en fråga eller inte eftersom svaret redan ligger "ovanför" listan), varför inte den geografiska indelningen, med redovisning av gjorda inlägg inom önskad tid ha företräde framför den nuvarande strukturen.

Genom att redovisa kravspecifikationen kan också kritiken mot den nya lösningen bli mer konstruktiv.

Dessutom torde tiden nu vara mogen att redovisa på vilket sätt det fortsatta utvecklingsarbete ska bedrivas. Det visar sig ofta i IT-sammanhang att lösande av enstaka problem ofta negativt påverkar andra delar av systemet. Kanske är tiden mogen att stanna upp i arbetet nu för att åstadkomma en samlad plan över de åtgärder som behövs och den tid detta kan behöva.

Om detta skulle innebära en återgång till tidigare system har jag inga som helst erinringar mot det.

Vad säger ni andra och vad säger utvecklingsgruppen om detta?

Lasse U