NULL Skriv ut sidan - SV: "Nya Anbytarforum"

Anbytarforum

Titel: SV: "Nya Anbytarforum"
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2016-04-15, 11:04
Under ca 30 år fram till pensionen arbetade jag huvudsakligen med att utveckla och underhålla administrativa datasystem för olika uppdragsgivare. Om jag någonsin under någon del av processen hade presenterat ett så uselt och användarfientligt system som det nya Anbýtarforum för en av mina uppdragsgivare, är jag övertygad om att min bana på området hade fått ett omedelbart slut.

De ansvariga verkar ha gjort alla tänkbara misstag och har genom ett alltför tidigt sjösättande av ett helt ofärdigt system förolämpat inte minst alla dem som genom åren frivilligt ägnat tid och kraft åt att hjälpa släktforskarkolleger och därigenom byggt upp en enorm uppslagsbok/faktadatabas för svensk genealogi. Genom ett relativt väl konstruerat söksystem var det fortfarande för någon vecka sedan möjligt att lätt hitta informationen. Nu har det interna söksystemet stängts av, och vi förväntas istället använda ett nytt system som i likhet med övriga delar av nya Anbytarforum aldrig blivit ordentligt testat före sjösättningen och följaktligen ger mycket nyckfulla resultat.

Ännu kan man lyckligtvis i gamla Anbytarforum använda rutan för Google-sökning, men med den brist på kompetens som de ansvariga hittills visat upp kan man misstänka att alla de miljontals länkar till gamla Anbytarforum som Google och andra sökmotorer genererar, snart kommer att vara döda - innan vi fått en fungerande ersättning.

Det är med stor sorg som jag skriver detta, och innerst inne hoppas jag att jag sedan jag klickat på Posta-knappen ska upptäcka att allt det här eländet var ett en dag för tidigt aprilskämt och att vi i samma ögonblick fått ett nytt Anbytarforum som fungerar tillfredsställande.

Om inte denna dröm besannas, instämmer jag med Lars Unger och flera tidigare debattörer (inklusive mig själv) att den bästa lösningen just nu är att återstarta gamla Anbytarforum och fortsätta utvecklingsarbetet på ett mera professionellt sätt, samt därefter genomföra ett ordentligt betatest innan man beslutar om en ny sjösättning.