NULL Skriv ut sidan - SV: Sidensjö

Anbytarforum

Titel: SV: Sidensjö
Skrivet av: Peter Nolskog skrivet 2016-04-17, 01:45
Lennart!
Jo, du har säkert rätt. Den frivilliga summa som Jon Jonsson i Drömme betalar verkar väl futtig jämfört med andra män som betalar för lönskaläge. Jon Larsson betalar 1 Rd 16 skilling 17 mars 1805 för lönskaläge (Sidensjö LI:7 Ver:a, b.1410). Han borde vara den Jon som är dräng i Å 1805, och som är båtsmansson från Teg, född 1783. Anna Andersdotter från Teg betalade bara 32 skilling. Vilka andra lönskalägen får bota kring denna tid? Jag hittar bara ett året innan. Pigan Lisa Jonsdotter i Å föder en oäkta son Jonas 22/6 1804 och pliktar 5/8 1804 21 och 1/4 skilling. Den 8/7 samma år pliktar lappen Jon Persson 42 och ½ skilling för tvenne lönskalägen. I övrigt hittar jag bara drängen Christoffer Ivarsson som får plikta 1 Rd 16 skilling för samma brott (men inget passande oäkta barn).
Det skulle tidsmässigt kunna stämma att Jon i Å (men från Teg) är far till sin namne Anna Andersdotters oäkta son Jonas Jonsson född 1/2 1805 i Teg och Jon Persson till Lisa Jonsdotters oäkta son Jonas född 22/6 året innan i Å. Om det är som Per skriver ovan, att ett oäkta barn ofta får faderns förnamn, så stämmer det.
Jag har ArkivDigital och där hittar jag inte domboken för Nätra för tiden så jag kan inte kolla där och teorierna stämmer.