NULL Skriv ut sidan - SV: "Nya Anbytarforum"

Anbytarforum

Titel: SV: "Nya Anbytarforum"
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2016-04-17, 16:36
Hej igen, Chris!

Man skulle kunna tro att vi är tillbaka i den tid i början på 80-talet när jag på allvar började med systemutveckling. Då kunde en representant för ett stort konsultföretag säga att hans viktigaste uppgift var att skydda sina programmerare från "användarstrul". Min ledstjärna som systemutvecklare var tvärtom att det var användarna som skulle bestämma hur allt skulle fungera och se ut, och om du tror att moderna system skulle stå i vägen för en sådan attityd, har du nog kommit i kontakt med fel sorts programmerare.

Moderna system ger tvärtom större möjligheter än tidigare att lägga till egna funktioner genom skript eller andra tilläggsprogram. Hitta rätt programmerare, så löser hen problemen utan svårighet.

Tillåt mig under tiden vi väntar på att det ska ske, att komma med ett konstruktivt förslag till nödlösning för listan över "nya inlägg".

Eftersom de varianter vi hittills sett i nya Anbytarforum samtliga varit mer eller mindre obrukbara, har jag mer och mer gått över till att istället använda den lista som finns långt ner på startsidan under rubriken "Senaste inläggen" (se bild längre ner - hoppas jag; förhandsvisningen fungerar ju inte för bilder). I motsats till "Nya inlägg" är den fullständig och uppdateras snabbt, och den är dessutom kompakt, så man slipper scrolla i onödan. En stor fördel är ju också att man, om man klickar på länken, kommer till själva inlägget och inte till författarens profil.  Men med bara 10 rader, måste man ju kolla den åtminstone varje timme - annars riskerar man att missa man rätt mycket.

Det kan dock inte rimligen vara något problem att utöka den från 10 rader till 150 eller 200. Men nackdelen är förstås att alla inlägg listas huller om buller i ren tidsordning. Det bör dock inte vara särskilt svårt att skriva ett skript som var femte minut (eller helst ännu oftare) sorterar listan efter 1) huvudrubrik (står inom parentes), 2) ämnesrubrik (utan "SV:" - först på raden) samt 3) tid.

Ännu bättre skulle det förstås vara om man med ett skript kunde lägga en grundstruktur på sidan som motsvarar den som vi hade i gamla Anbytarforum. Det är också fullt möjligt, även om grundsystemet inte har färdiga funktioner för det.

Hälsningar
Hans Olof