NULL Skriv ut sidan - SV: "Nya Anbytarforum"

Anbytarforum

Titel: SV: "Nya Anbytarforum"
Skrivet av: Samuel Simonsson skrivet 2016-05-07, 00:35
 Även om nya Anbytarforum inte än lever upp till förväntningarna och kanske är litet krångligare att arbeta med än tidigare så ska vi inte glömma en sak: vi har en ovärderlig och oersättlig skatt, alla arkiverade bidrag, frågor och diskussioner och den får inte gå förlorad. Framförallt inte för alla nya släktforskare och de tycks vara många. Om man jämför AFs arkiv med t.ex. Arkivguidens så ser man genast skillnaden. Eftersom jag framförallt forskat i Bergslagens församlingar, där jag har mina flesta rötter, så kollade jag upp arkiven för några av ”mina” församlingar, och resultatet ser ut så här:
Grangärde:AF 1887 inlägg, Arkivguiden 15
Lindesberg: AF 586 , AG 0
Ljusnarsberg: AF 2087, AG 10
Ramsberg: AF 340, AG, 39
Skinnskatteberg: 1078, AG 1
Sammanlagt för de här fem församlingarna alltså: AF 5978, AG 65. Om detta är representativt för alla ämnen vet jag inte, och jag vill inte alls ifrågasätta Arkivguiden, tvärtom: konkurrens kan ju kanske hjälpa oss alla. Men jag tycker att vi ska hålla AF levande så att den här skatten inte går förlorad. Själv tänker jag därför fortsätta att framförallt använda AF, men samtidigt besöka t.ex. Arkivguiden då och då för att se hur den utvecklar sig.