NULL Skriv ut sidan - SV: "Nya Anbytarforum"

Anbytarforum

Titel: SV: "Nya Anbytarforum"
Skrivet av: Sven-Ove Brattström skrivet 2016-05-11, 19:05
Får jag som är ganska ny här ge en liten motbild?

Jag har under något års tid tittat in då och då i "gamla" anbytarforum för att söka svar på olika frågor, utan att själv delta i diskussionerna. Jag har tyckt att strukturen i det gamla forumet var mycket svåröverskådlig, det här att allt som på något sätt hade med en socken att göra låg i en och samma tråd, som med jämna mellanrum avbröts och arkiverades. Jag förstår att det är det sätt som anbytarforums gamla medlemmar är vana, men det avviker från de flesta forum jag använt, där det vanliga är en tråd per fråga.

Därtill var det ett gränssnitt som nog inte är riktigt så vanligt förekommande som påstås i inlägget ovan som kopierats från Arkivguidens forum. Hemtamt för dem som varit här länge kanske, men främmande för den som kommer ny. Det nya forumet förefaller ha bättre tekniska förutsättningar att bli mera likt andra forum, och kan kanske därför vara lättare att ta till sig för nytillkomna. Tror jag.

Åtminstone är det så för mig. Det nya gränssnittet känner jag igen, det vågar jag använda. Sen hittar jag fortfarande inte riktigt i forumstrukturen men det är ju samma som förr, om än i ny kostym.

Självklart ska man tycka till "även om man är ganska ny"  :)

Det är ju det som håller forumet levande.

Risken med att skapa en ny tråd för varje fråga/diskussion är att det snabbt kan bli hundratals trådar om det gäller en socken där många diskuterar. I många fall kanske med trådrubriker som är svårbegripliga, varpå det kanske skapas nya trådar fast det redan fanns en tråd.
Möjligheten att skapa nya trådar fanns redan i gamla anbytarforum. Men det var bestämt att samla allt under sockenrubriken, för att inte röra till det.
Det är en lösning som jag föredrar. Det är bättre att använda sökfunktioner, istället för mängder av trådar.