NULL Skriv ut sidan - SV: "Nya Anbytarforum"

Anbytarforum

Titel: SV: "Nya Anbytarforum"
Skrivet av: Lars Unger skrivet 2016-05-11, 21:18
Hans Olof Johansson har tidigare framfört följande: ”Jag förstår fortfarande inte varför det var så bråttom att man inte kunde fortsätta med det gamla ytterligare en tid, medan det nya systemet testades och justerades på normalt sätt.”
Sven-Ove Brattström invände mot detta och säger.” Att testa och justera på "normalt" sätt innebär ju att "torrköra" under lång tid. När sedan systemet implementeras i skarp drift så är det något helt annat, då visar sig problemen. Oavsett hur bra det fungerat i testerna. Det vet ju alla systemvetare och programmerare.”
Själv har jag bl.a. anfört: ” Helt klart är att systemet heller inte är på tillfredsställande sätt testat, det saknas stora delar av en användarmanual, det finns rutor på nivåer som man inte ska kunna använda sig av men som man kan markera i etc. Jag är sålunda inte mot att ett gammalt system ersätts av ett nytt. Vad jag ivrar för är att systemet ska vara anpassat för användarnas behov, vara lätthanterligt och vara så felfritt som man kan önska.”

Som varje systemerare och programmerare vet ingår i testförfarandet också att användarna ska ha en roll i utvecklingsarbetet och tillsammans med beställaren utföra produktionstest.  Alla vet också att alla förändringar som kommer efter driftsättning kräver tid, pengar och ofta är besvärligare än man tidigare trott.

Om sådan hade genomförts hade problem med sökfunktionen, med bläddring och mycket annat kunnat upptäckas. En diskussion om trådförfarandet hade kanske också lagts på bordet och flera av de förslag som framkommit under diskussionerna efter driftsättning hade kunnat få sin lösning.
En stor andel av bekymren idag ligger i att informationen om projektet varit nästan lika med noll. Också nu lyser den med sin frånvaro.

Jag är inte så dum så att jag tror att vi kan komma tillbaka till gamla anbytarforum. Vi får dras med konsekvenserna av de beslut som förbundet har fattat och göra det bästa av situationen. Men LÅT OSS ANVÄNDARE NU ÄNTLIGEN FÅ VARA MED och redovisa vad som kommer att ske och vilka möjligheterna är till större eller mindre förändringar, så att inte, när pengarna tagit slut, vi står där med ett tungrott system som vare sig förbundet, projektet eller vi användare mår bra av.

Lasse