NULL Skriv ut sidan - Ulf Berggren: Gåtan om varifrån Per Sjöberg i Lervik kom, är äntligen löst!

Anbytarforum

Titel: Ulf Berggren: Gåtan om varifrån Per Sjöberg i Lervik kom, är äntligen löst!
Skrivet av: Anki Hagberg skrivet 2016-07-11, 14:29
I många år har jag, som du säkert känner till, grubblat på mästersnickaren Per Andersson (?) Sjöbergs bakgrund. Han och hans familj flyttade till Lervik i Skagershult 1767 (enligt Daniel Harbe). Sjöberg hade anställts av Melker Falkenberg själv för att bistå med upprustningen av Bålby.

Nu är mysteriet löst! Till min stora skam måste jag erkänna att detta kunde ha lösts för väldigt länge sen, men då hade jag inte de kunskaper om släktforskning som jag har idag  :D

Du skriver i din bok att sonen Fredrik Sjöberg vistades ett år på Västanås ägor i Kvistbro. Där bodde också hans äldre bror, sockensnickaren Eric Sjöberg, född 17 oktober 1766 i Visnum. Jag minns att jag kollade Visnum då, den där gången för länge sen. Men hittade förstås ingenting eftersom det handlade om Visnums-Kil! Det begrep jag inte då. Den här gången gick det bättre!

Via Eric Sjöberg gick det som en dans att få fram en mängd uppgifter, bl a namnet på Per Andersson (?) Sjöbergs första hustru, hon som benämns NN i din bok och som dog i Skagershult 178(0). Hon hette Lisa Catharina Nilsdotter Norrman, och skrivs mest Lisa Norrman. Hon var född i Visnum 1735.
Per själv föddes 1734, som son till Mästersmeden Eric Siöberg och hans hustru Ingrid. Tyvärr har jag inte kunnat klura ut hennes efternamn, men det kommer. Eric Sjöberg var smed på Jonsbols bruk och dog där 1738 i en ålder av 53 år och 8 månader. Hans var således född ca 1683.
Per och Lisa fick ytterligare en son, Carl, född 1762. Året dessförinnan föddes ett dött barn, den 27 februari. Paret flyttade runt en del under åren före avfärden till Skagershult. Bl a bodde de på den stora gården Kilsbyn där Per var verksam som snickare.

En sak undrar jag dock över, och det är efternamnet Andersson (som jag satt frågetecken efter). Enligt gängse normer skulle hela namnet väl ha varit Per Eriksson Sjöberg, eftersom fadern hette Eric. Jag funderar nu på att det är den mänskliga faktorn som ligger bakom - alltså att nån helt enkelt läst fel nånstans. En tanke bara! Hälsningar från en glad en  ;)