NULL Skriv ut sidan - SV: Allmänt om DNA i släktforskningen

Anbytarforum

Titel: SV: Allmänt om DNA i släktforskningen
Skrivet av: Marcus Boman skrivet 2016-07-24, 20:25
Jag vet inte hur många femmänningar som delar och inte delar DNA men min gissning är att nästan alla gör det.

Varför visar sig detta inte då när man loggar in på FTDNA?

Några tänkbara förklaringar:

1/ Glöm absolut inte bort att Family Tree DNA och andra aktörer använder sig av tröskelvärden. De visar alltså inte alla matchande DNA-fragment och alla matchande personer. Det skulle bli alltför många småfragment och alltför många i låg grad matchande personer. De väljer därför att bara fokusera på DNA-fragment med en längd som tangerar eller ligger över detta tröskelvärde. Vilket värde som nu gäller eller som kommer att gälla vet jag inte men jag tror att sidan https://dna-explained.com/2016/05/24/family-finder-matching-thresholds-changing-at-family-tree-dna/ hur mycket att berätta om saken ifråga. Om två femmänningar eller andra släktingar har ett eller flera men alla korta matchande fragment och alla under tröskelvärdet kommer femmänningen/släktingen inte att visa sig som en DNA-träff. Kom ihåg att nästan alla kromosomer inte går i arv hela utan ständigt rekombineras så efter generationernas gång kan det nog finnas en hel del matchande men mycket korta DNA-fragment.

2/ Femmänningen har verkligen inga matchande fragment vare sig kortare eller längre. Detta kan jag för lite om men min gissning är att nästan alla femmänningar har minst några korta fragment gemensamt men inte nödvändigtvis några längre. Kanske någon DNA-expert vet mer?

3/ Femmänningen är inte en släkting. Fel i släktforskningen, eller fel angivna föräldrar i kyrkoboken (felregistrering av prästen eller en utomäktenskaplig förbindelse kanske).

Skulle FTDNA ha valt ett annat men avsevärt mycket högre tröskelvärde hade vi endast sett våra eventuella föräldrar, syskon och barn som matchande personer i databasen.