NULL Skriv ut sidan - SV: Backmark

Anbytarforum

Titel: SV: Backmark
Skrivet av: Mattias Siwertz skrivet 2016-08-13, 00:40
Ett annat indicie har dykt upp som starkt talar för att dessa två är samma person, jag ska lägga fram saken som följer.

Johan1 skriver i brevet från Larsbo att han har hamnat i en konflikt med Ulrika Vernon och hennes son Löjtnanten. Här är en förklaring över familjen Christiernin på sin plats:

Johan Christiernin som föds 1708 och avlider 1787 vid Stenby sätesgård har två giften. Ett med Christina Catharina Törnecreutz född 1717 som dör 1763 och ett andra gifte med Ulrica Lovisa Vernon född 1744 och död 1813. I det första giftet överlever endast en son, Johan Daniel Christiernin född 1741 och död 1817 sedemera bergsmästare mm. I giftet med Vernon återfinns ett stort antal barn varav tre stycken löjtnanter. Det är således en av dessa i giftet med Vernon som Johan1 har farit ut med hårda ord mot.

Johan Daniel från det första giftet är den som tar över styret över Larsbo, Stenby säteri samt Katrineholm, detta vet vi genom breven han skriver till Landshövdingen Nordin som återfinns i askesamlingen vid Carolina Rediviva. Han är vid tiden boendes vid Larsbo sågverk dvs det samma som Johan1. Här bör även förtydligas att Larsbo sågverk ligger i Arbrå socken Gävleborgs län och Stenby säteri ligger i Adelsö socken i Stockholms län.

Var finns då Vernon och hennes barn inklusive någon av löjtnanterna? Enligt kyrkoböckerna återfinns hela familjen under hela den här tiden vid Stenby säteri och aldrig vid Larsbo.

Johan1 i Larsbo har alltså en dispyt med Ulrica Vernon och en av hennes söner när han själv om han vore en person vistas i Larsbo när dessa personer är boendes vid Stenby sätesgård där Johan2 som också är bokhållare och född inom den tidsrymd om ett antal år som båda uppger som födelseår vistas. Båda då med samma namn anställda som bokhållare för familjen Christiernin? Jag börjar faktiskt i detta läge att tvivla på slumpen.

Johan Daniel Christiernin skriver långt senare i ett brev till Nordin att hans svärmor (Vernon) har ställt till med en hel del problem för honom och han refererar till en stor olycka som drabbade familjen under samma tid som debaklet med Backmark. Han skriver för övrigt breven från Torneå vilket han refererar till som "sitt sibirien". Man kan undra varför han hamnade där under slutet av 1700 talet...

Fortfarande inga hårda bevis för att de är samma person, men omständigheterna talar för det så pass mycket att jag har svårt att tro något annat. Förstå mig rätt om vi skulle bli motbevisade skulle jag bli lika glad som om vår tes vore sann så att vi därigenom kan dra ett summariskt streck under den här historien.