NULL Skriv ut sidan - SV: Broderbarn

Anbytarforum

Titel: SV: Broderbarn
Skrivet av: Anders Klarbring skrivet 2016-08-17, 09:54
Jag tittade runt lite i Elsa Sjödahls (http://www.genealogi.se/om-roetter/nyhetsarkivet/nyheter-2013/123-nyheter/2013/1256-elsa-sjoedahl-aer-arets-oernbergpristagare ) domboksavskrifter för att se hur broderbarn används på andra ställen i Tössbo härads domböcker på 1600-talet. Från den 18 juli 1642 hittas följande:

" Börge Hansson i Lunden och hans brorson Anders Bryngelsson i Östebyn på sina och sina syskons vägnar gjorde ett fast oryggeligt jordeskifte sig emellan på deras arvejordar och skattehemmanet Östebyn, så att Börge Hansson skall behålla den norra parten, som hans broder Bryngel Hansson tillförne haft i bruk. Däremot behåller hans broderbarn den södra parten, som Börge förut haft, vilket jordskifte stadfästes med laga fång och skaftförning."

Här är det ju ingen tvekan att någons broderbarn betyder dennes brors barn. Jag tror också att Anders Edestam i sina avskrifter hela tiden tolkar på detta sätt. Således kan nog Martin utan vidare anta att Hemming har en bror Hans (som jag tror är okänd förövrigt) och att denne i sin tur har en son Jon (också min ana).