NULL Skriv ut sidan - SV: Cervin

Anbytarforum

Titel: SV: Cervin
Skrivet av: Jan Lundqvist skrivet 2016-09-07, 17:27
Hej.

Jag ser ovan en hänvisning för den som vill läsa mer om släkten Cervin att låna en bok om Karlshamns historia del 2. Tack för det tipset! Boken är nu bokad på KB!

Jag har tre konkreta frågor som det kanske inte finns svar på i den boken. En av mina anfäder är en Elias Cervin (Cervinius) som enligt andrahandskällor föddes 16720503 i Björnekulla, Åstorp. Han ska ha varit Kyrkoherde och gick bort någon gång 1714 i Hörby. Han var gift med Lena Sophia Olofsdotter Klintea om jag inte fått saken om bakfoten, och en av hans söner skall ha varit den Frans Cervin som nämns ovan.

Fråga 1. Är det någon som vet exakt när Elias Cervin (Cervinius) dog och var man kan hitta notering om detta?

Elias Cervins far skall enligt noteringar ha hetat Jöns Knutsson Cervin (Hjort), fötts 1640 och dött 16760626 i Åstorp. Även Jöns ska ha varit kyrkoherde.

Fråga 2. Är det någon som vet exakt när Jöns Knutsson Cervin (Hjort) föddes och var man kan hitta notering om detta?

Slutligen skall Jöns far ha hetat Knut Hjort och möjligen ha kommit från Danmark.

Fråga 3. Är det någon som vet mer om denne Knut Hjort eller var jag kan läsa mer om honom och hans släkt så skulle jag bli mycket tacksam för det!

Tack på förhand