NULL Skriv ut sidan - Att datera sina kort! Hur gör jag?

Anbytarforum

Titel: Att datera sina kort! Hur gör jag?
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2016-09-10, 09:25
Hej allesamman!


För er som har hållit på ett tag, vet att mitt stora intresse är att hjälpa till med att datera de gamla visit/kabinettskort som läggs in i Nättidningen Rötters Porträttfynd. Detta har jag hållit på med i ca 13 år, så gott som dagligen!!!! Jag har skaffat mig en kunskap, som jag borde ha delat med mig av. Det enda jag har gjort i den vägen, är att ha skrivit i några medlemsblad och förekommit ett par gånger i tidningar, som Land och Västerbottens Folkblad.


Att med några enstaka generella tips ge råd på hur man daterar sina kort räcker inte. Har du ett album framför dig, så bör du veta hur dina anor ser ut och kunna gå till en bra bok/häfte för att jämföra med. Hade jag själv haft massor av egna bra gamla fotografier att använda mig av, så skulle jag kanske ha kunnat skriva ned mina kunskaper om datering av gamla kort. Nu har jag inte det.


Ett bra tips, som jag kan lämna efter mig, är att det i Nättidningen Rötters Porträttfynd, finns  massor av daterade kort. Man kan kopiera dessa, skriva ut dem och sätta dem i en liten pärm i kronologisk ordning. Då har man något att jämföra med. Jag använder mig dessutom av Bernhard Johansons Fotografregister (som jag har köpt av honom). Där får man tips om fotograferna och hur ramarna såg ut under olika tidsskeenden.


Ann-Mari