NULL Skriv ut sidan - SV: Cervin

Anbytarforum

Titel: SV: Cervin
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2016-09-10, 11:05
Som Sven-Ove säger är Cervinus en latinisering av Hjort, om än inte direktöversatt. Hjort på latin heter cervus, så cervinus betyder ungefär ”av en hjort” eller ”från en hjort”.


När det gäller Jöns Knutsson Cervin / Hjorts ursprung så har jag försökt hitta nyare forskningsrön, men inte lyckats. Tionde bandet av Lunds stifts herdaminne trycktes ju 1985, men det kan hända att nya uppgifter sett dagens ljus sedan dess. I Svenskt biografiskt lexikon (band 8, 1929, sid. 313) kan man i varje fall läsa om ”Cervin, släkt, härstammande från en Knut Hjort, som levde under förra hälften av 1600-talet och antages ha tillhört den stora skånska prästsläkten Hjort. Hans son kyrkoherden i Björnekulla och Broby Jöns Knutsson (d 1676) latiniserade sitt namn till Cervinus eller Cervin”, men detta är ju bara en kvalificerad gissning som dessutom är över femtio år äldre än uppgifterna i herdaminnet.



Lunds stifts herdaminne finns i två versioner, en nyare (utgiven i sjutton band från 1940-talet och framåt) och ett äldre från 1850-talet av kyrkoherden Severin Cavallin. Det äldre herdaminnet finns tillgängligt elektroniskt via Google Books, men tyvärr är det väldigt sparsamt med uppgifter och innehåller en hel del felaktigheter. Det nyare herdaminnet är däremot en riktig guldgruva för den som har prästsläktingar i Skåne-Blekinge, med utförliga biografier och källhänvisningar, men detta är än så länge inte digitaliserat.


När det gäller namnet Klintea så vill jag minnas att prästgården i Bosjöklosters församling låg (ligger?) i byn Klinta, så kyrkoherden Olof Christensens barn har nog tagit detta latiniserade namn för att markera att de kom från just Klinta, ”Klinteus / Klintea”.


Jag har själv efterlyst danskar på Slægt & Datas forum (https://www.slaegtogdata.dk/forum), ofta med gott resultat – du kan ju testa att efterlysa Jöns Knutsson Cervin / Hjort där? Det kan ju dock hända att han mycket riktigt var från de områden som idag är svenska, men att han ska ha varit elev i Köpenhamns Metropolitanskola tycker jag antyder att han kom från nuvarande Danmark.
Den Hans Hjort-Cervinus som Sven-Ove fann på Wikipedia letade jag upp i Lunds stifts herdaminne, och fann honom i band 8, sid. 233. Hans Fredriksson Hiort ska ha varit född omkring 1615 i Ausås som son till kyrkoherden där, Frederik Hansen Hiort och Margrete Nielsdatter. Hans F. hade själv en son Knut (Canutus Johannis Cervinus), som blev student i Lund 1669 där han disputerade 1672 men vars senare öden är okända. Frederik Hansen Hiort är enligt herdaminnet son till den den Hans Lauritzsen Hiort (prost i Halmstad) som omnämns nu senast, men jag lyckas inte se några uppenbara trådar från Frederik till Jöns Knutsson Hjort / Cervin, och eftersom Hans Lauritzsen Hiort var prost i Halmstad bör han finnas med i Göteborgs stifts herdaminne – som jag tyvärr inte har tillgång till.