NULL Skriv ut sidan - SV: Kindberg / Kinberg

Anbytarforum

Titel: SV: Kindberg / Kinberg
Skrivet av: Jenny Andersson skrivet 2016-10-02, 18:55
Jag har av och till dragit i de lösa trådarna efter Knut Zachariasson Kinberg. Hittade, som jag trodde, en trolig farbror till Knut i dopnotisen från Trinitatis. När jag såg en bättre bild så fick jag det till att faddern hette Jacob Kinnberig. Men efter att ha nagelfarit texten tolkar jag namnet till Lunborig = Lundborg. Så den föll bort.
 Jag har en tid samarbetat men en forskare i Danmark i olika frågor och skickade en förfrågan om platsen Kinbjerg/Kindbjerg i Ölst socken vid Randers. Han är en noggrann forskare så han drog i vad som fanns, dessutom skickade han bilder på, bland annat, SnedkerSvendernes GesellenBuch 1706 - 1776. Jag vet att andra sökt där, men jag har inte sett texten själv. Det står så här:
”Zacharias Johansen Kihn Har sit fremmete d 2 Maije A=o 1712”
Då fick vi ett till namn på honom, han hette tydligen Kihn. Jag tolkar fremmete som främjande – upptagning i skrået som gesäll.
Googlade sedan på Zacharias Kihn och fann en bouppteckning efter en garvare i Odense med detta namn, det skrivs ibland Kihne. Garvaren dör 1677 så han kan rimligtvis inte vara far till till Zacharias Johansen. Men, bland arvingarna finns en Johan Zacharisen Kihn.
Johan Zachariasen Kihn gifter sig med en Malene Mathisdatter Ölsleger 1687, så tidsmässigt kan det stämma med Zacharias Johansens födelsetid. Johan Kihn kan i och för sig varit gift tidigare, han omnämns även i en bouppteckning efter sin bror, snedkersvenden Henrich Zacharisen Kihn, 1698 som skomakare i Odense.
Garvaren Zacharias Kihn är gift med Alhed Johansdatter, de har åtta barn tillsammans: Zacharias, Johan, Jörgen, Henrich, Claus, Jacob och Arnt samt dottern Marta Kihn.  Alhed har ytterligare två barn i ett annat äktenskap med en Peder Löscher, garvaren Peter Löscher och hustrun Dorte Löscher.
Sammantaget ser allt ut att stämma. Tider, namn och platser. Jag har ännu inte klarställt allt, men jag bedömer att det här fyndet ser lovande ut. Det ser ut att finnas kopplingar till Tyskland. I Henrich Kihns bouppteckning anges att han dog I Rostock, dessutom är hans bror Zacharias och halvbror Peter Löscher, år 1698, garvare i Hamburg.
Håller allt så är snedkeren och lavettsmeden Zacharias Johansen Kihn född i Odense, dessutom har vi ursprunget till Kinberg – nämligen Kihn. Samband med platsen Kinbjerg i Ölst eller orten Kinberg i Tyskland saknas ännu.