NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-27
Skrivet av: Jan Erik Mattsson skrivet 2003-04-10, 07:54
Hej igen Calle!
Tack för uppgifterna om paren Nils Erlandsson - Ingier Olufsdotter och Ola Booson - Ingier Olufsdotter. Jag har tittat närmare på dem för att komma fram till vilken Ingier som är min anmoder.  
I en antavla på Hallandsrötter står Ola Boossons fru som född 1697. När jag sammanställde de två familjerna med hjälp av Knäreds kyrkoböcker 1688 - 1892, avskrift utgiven av Knäreds Forskarring fann jag att Olas fru isåfall skulle ha fött sitt sista barn då hon var 52 år gammal, vilket är möjligt men inte troligt. Därför antog jag att det var Nils fru som var född 1697 och fick sitt sista barn 1742 då hon var 45 år gammal.  
Jag antog därför att Ola Boosons fru Ingier var född 1705-08-06 som barn till Ola Bengtsson och Kierstin Påhlsdotter i Körsveka, men jag förstod inte varför de vigdes i Ysby. Jag tänkte att Olaf Bondesson och Ingar Olufsdotter vigda i Ysby (i DDSS Vigselregister över vigda i Halland) var ett annat par. Din uppgift nu att Ola Boosson gifter sig i Ysby 1732-06-10 med Ingier Olufsdotter, född 1704-09-11, från Björkhult i Ysby sn ger förklaringen och bekräftar mitt antagande att Ola Boossons fru inte var född 1697.  
Stort tack och varma hälsningar från Jan Erik!