NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-12
Skrivet av: Calle Lindström skrivet 2003-10-28, 23:05
Sweneric - ovan nämner  Inga Isaksson Pål Perssons hustru, Pernilla Jönsdotter och hennes ursprung. Som Inga nämner är Pål Perssons mormor Gunnel Påhlsdotter Ramberg, född 1772-06-10 på Erlandsbygget i Veinge socken.
Denna dam och hennes ursprung vill jag inte missunna dig den genealogiska upplevelsen att ta del av. Jag vill rekommendera att du på närmsta bibliotek lånar (via fjärrlån) Gamla Halmstads Årsbok 1953, här finns en artikel av Axel Ejwertz  Gabriel Hillethan - skarp halmstadsprofil bland Karl XI:s medarbetare. Artikeln ger dig en genealogisk resa till spännande kopplingar och upplevelser. Om personer nämna i artikeln har jag, och säkert Inga, mer uppgifter. Läs artikeln och har du funderingar och intresse så hör av dig med ett mail.
Jag lovar dig intressant läsning!  
Jag hoppas du ursäktar att jag inte serverar dig hela resultatet här och nu.  
 
Axel Ejwertz, om du inte känner till hans arbete, var en mycket duktig och kompetent forskare, hans bok  Bygd och Bonde utgiven i serien  Halland och Hallänningarna - Samfundet Hallands biblioteks Vänner, årsbok 1958 - är en fantastisk genealogisk kartläggning av stora delar av Knäreds äldre befolkning - boken rekommenderas för alla som har anor i Knäred.
 
Med hopp om att detta ger dig intresse av en fantastisk socken - Knäred.
 
Vänliga hälsningar,
Calle